Альона Шкрум: Оцінка реформі держуправління в Україні

Сьогодні в Києві проходить велика презентація звіту «СІГМИ» про наш прогрес у реформі державного управління.

SIGMA – це «Венеційська Комісія» державного управління.

Це організація, заснована спільно ОБСЄ та ЄС, яка оцінює якість державної служби, сервісів та управління в країнах світу, і від оцінок якої залежить великою мірою фінансова допомога та інвестиції ЄС.

Зазвичай, міжнародні партнери дипломатично дають нам аванс у виконанні реформ в звітах. Тільки не в цьому документі.

Звіт на 126-ти сторінках розкладає по полицях загальний стан речей у реформі держу правління, як уряд виконує стратегію державного управління на 2016-2020 та взяті Україною на себе міжнародні зобов’язання.

Ще рік тому, коли реформа рухалася, цей Звіт мав стати для нас успіхом та позитивом. На жаль, він таким не став.

Загальна оцінка реформі – ТРІЙКА з мінусом. З максимальних 5-ти балів.

УСПІХИ

Єдина п’ятірка  у звіті – за адекватність надання та обсяг публічних послуг і адмінсервіси.

Також дуже позитивна оцінка – за відкритість роботи державних органів.

За відкритістю прийняття рішень в уряді та роботи уряду – ми піднялися в Global Open Data Index – з 54 місця в 2015 – до 31.

Це круто.

Я вже писала, що і уряд, і парламент стали дуже прозорими і відкритими у своїй роботі, ми в топ-країнах світу за цим показником.

Але це не перетворилося в підвищену ефективність, чи результативність, чи політичну відповідальність. І навіть зменшило довіру до державних органів – бо всі помилки і «зради» стали дуже прозорими;)

ОПЛАТА ПРАЦІ

Коротко: в фінансовій частині реформи – Україна провалилась.

  • Фінансові стратегії не співвідносяться із реформою держуправління. Хоча мають іти поряд.
  • Фінансова реформа та головне, її сталість, – оцінена рівно на 0 балів з 5!

Мене це не дивує.

  • Справедливість і змагальність системи винагород (премій) оцінено на ганебну 1-цю з 5. Це навіть не двійка.
  • Критикується відсутність відкритої інформації щодо розмірів зарплат держслужбовців і пряме радянське втручання керівника у розміри премій.
  • Чесність та відкритість процедур з оплати праці з заохоченням найкращих – 1 із 5!

Великий привіт преміям у півмільйона гривень для заступника Луценка при окладі в 32 тисячі та такій самій практиці в Мінфіні і багатьох державних агентствах.

Гігантські премії, навіть за мірками Франції та Швеції – по 20 тисяч євро в місяць, які отримують службовців, наближені до керівника і, головне, – не зрозуміло за що.

Бо немає індикаторів, критеріїв, KPI, звітів, прозорих механізмів оцінювання та виставлення премій.

Все це формує недовіру, корупційні ризики, демотивує колег та знижує бажання йти на державну службу у достойних людей.

ПРОЗОРІСТЬ і ЯКІСТЬ ПОЛІТИКИ

  • Проблеми з розробкою політик, та з інструментами звітування та моніторингу. Ми тільки наполовину відповідаємо необхідним вимогам.
  • Дуже шкутильгаємо ( що особливо сумно) з плануванням політики для євроінтеграції!

1 з 5 – така якість планування урядових політик.

Саме в цьому була головна ідея утворення спеціальних «реформаторських кадрів» в міністерствах з достойною оплатою праці за європейські кошти. І це провал, бо нових функцій, структур та повноважень цим новим людям – не дали.

  • Передбачуваність і доступність актів уряду – ще одна трієчка.

А окремо передбачуваність та розуміння політик уряду для бізнесу – 0!

Ось вам і відповідь у цифрах щодо того, чому бізнес залишається у тіні, і бюджет недоотримує кошти.

  • Спроможність Уряду впроваджувати політику необхідну для зближення із законодавством ЄС взагалі оцінено на 1з 5 балів.

КОНТРОЛЬ

Парламентський контроль з формування урядом політики також оцінений на 3.

Публічні консультації щодо політик уряду фактично відсутні (за це – двійка).

ЗАКОН

Щодо Закону про державну службу – процедури відбору запущені, і це добре.

Я часто говорю, що найбільшим досягненням реформи – став сайт із вакансіями: career.gov.ua

Це плюс. Але методики відбору та конкурсів, скажемо дипломатично, залишають бажати кращого.

Результат недовіри та непрозорих нечесних конкурсів у Звіті:

дуже низька кількість кандидатів на посади – лише 1.7 осіб на посаду!

Закон, як і раніше, не виконується, а багато його положень заморожені, як, наприклад обмеження премій для службовців до 30% від зп.

HR та ДОСТУП ДО ПОСАД

«Відділ кадрів» так і не став HR-ром (тільки 2 бали)

Ефективність процедур рекрутингу – 2 бали.

Хоча процедури набору і звільнення на топ посади державної служби оцінені на 4 з 5 балів, що приємно.

Означає, що, не дивлячись на політичний тиск та безліч проблем, Комісія з вищого корпусу показує результат та прозорість роботи.

До речі, на цю оцінку негативно вплинули результати підпункту «жінки на топ посадах держслужби» – 0 з 4-х балів! Погано.

НАВЧАННЯ

На трійку оцінено навчання держслужбовців. Окремо розкритиковано відсутність в бюджеті держоргану фіксованих видатків на навчання, що закладемо в мій законопроект.

До речі, два наші законопроекти про навчання службовців стоять кожного четверга в порядку денному ВР – останніми. Ось вам і трійка.

ДОВІРА

Цікаві (але очікувані) показники довіри до держорганів – в усіх майже 80% – недовіри.

Крім Омбудсмена і Рахункової палати (з чим я їх вітаю, в загальній картині це успіх) – у них тільки 40 відсотків недовіри.

Ефективність контролю уряду незалежними органами – 2 з 5. Парламентський контроль – майже відсутній.

Громадяно орієнтовані сервіси – 2.

Адміністративна процедура – 0!

У середньому наша оцінка – 3 з мінусом.

Плану реформи та реорганізації виконавчої влади – так і немає.

Як і 4 роки назад, почати треба зі справжнього функціонального аналізу та нового закону про Кабмін і центральні органи виконавчої влади.

Наш з Оксаною Сироїд законопроект про КМУ та ЦОВВ лежить готовий у парламенті 3 роки і так навіть і не розглянутий у правовому комітеті.

Повертаємося до того, про що ми говорили 4 роки тому, бо невиконані завдання та намагання їх перестрибнути, поставивши в ручному режимі високі зарплати новим людям без функцій і нових правил, без системних змін та загального бачення реформи, –  це шлях в нікуди.

Такі справи.

Реакція на цей звіт у високопосадовців – типова – все не так погано, могло бути гірше) добре, що не «двійка».

Робимо висновки, видихаємо, засучуємо рукави і рухаємося далі. Бажано, у правильному напрямку, а не цементуючи корупцію і радянський досвід.

Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини»Facebook, 11 вересня 2018р.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова