На липневому саміті Україна-ЄС ми підписали з Європейським інвестиційним банком угоду на 75 млн євро для підвищення безпеки українських доріг. З одного боку, це гарна новина. З іншого – свідчить про те, що безпека на дорогах стала серйозною проблемою.
Масштаби біди
Щодня в Україні на місці ДТП гинуть близько 10 осіб, а ще двоє-троє – у лікарні. Ще 35 тисяч людей щорічно травмуються.
У 2017-му в ДТП загинуло 3432 особи. Щоб усвідомили масштаби біди: за даними ООН, за весь період конфлікту на Донбасі загинуло щонайменше 2725 цивільних.
3432 – за рік на дорогах і 2725 – за чотири роки конфлікту.
За даними Комітету Верховної Ради з питань транспорту, за 26 років незалежності на дорогах України загинуло близько 160 тисяч осіб, понад 5 мільйонів були травмовані. За даними Світового банку, травми та смерті на українських автошляхах спричиняють щорічні збитки у розмірі 5 млрд гривень.
Контроль на дорогах
Така жахлива статистика – результат відсутності в Україні належного контролю на дорогах.
Так, ми створили нову Нацполіцію європейського зразка, але досі не маємо належного контролю на дорозі. Йдеться про низку порушень: перевищення швидкості, керування в стані алкогольного сп’яніння тощо – це все не контролюється. У нас відсутні безпекові засоби на дорогах.
Щодня в Україні на місці ДТП гинуть близько 10 осіб
Сумна статистика і щодо водіїв, яких затримали за керування транспортним засобом в стані алкогольного сп’яніння. 40% таких порушників суд відпускає на поруки. Це треба змінювати.
Верховна Рада ухвалила за основу законопроект щодо запобігання смертності на дорогах. Він напряму стосується безпеки українців і передбачає посилення покарання для нетверезих водіїв, які збили людину. Нещодавно Рада також ухвалила підняття штрафів за порушення правил користування ременями безпеки і автошоломами майже в 17 разів –з 51 до 850 гривень.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, ефективність ременів безпеки в справі порятунку життів на ДТП становить близько 50%. Відповідно до минулорічного дослідження Кампанії «За безпечні дороги», серед водіїв ременями безпеки користуються 99% французів, 97% чехів, 93% словенів і 83% поляків. Показники України найнижчі серед європейських країн – лише 15%.
Що робити?
Міжнародний досвід свідчить, що одним із найбільш ефективних способів спонукати водіїв та пасажирів користуватись ременями безпеки і мотошоломами є посилення відповідальності за ці порушення. У країнах, де штраф складає значну частину доходу (від 77 до 135 євро), більшість учасників руху не нехтують правилами.
Важливо також займатися інформаційною та просвітницькою кампаніями, які будуть розвінчувати міфи та формувати корисні для здоров’я звички. Законодавчі зміни мають бути системними, а не точковими. Ті ж Нацполіція і судова система – це складові величезної проблеми, які мають працювати відповідально і справедливо.
На мою думку, в умовах війни на Донбасі мати такий високий показник смертності на дорогах неприпустимо. Нам не потрібно втрачати українців, ми повинні забезпечувати їх не лише якісним, а й безпечним життям.
Сергій Євтушок, народний депутат від «Батьківщини», «Новое время», 26 вересня 2018р