Викладаю свою офіційну, окрему думку до рішення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування щодо законопроекту N7126 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань проходження державної служби».
Відповідно до статті 39 Закону «Про Комітети Верховної Ради України» надаю цим свою окрему думку як додаток до рішення Комітету щодо законопроекту N7126 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань проходження державної служби» (надалі – «законопроект N7126»).
Законопроектом N7126 пропонується внести зміни до законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про Кабінет Міністрів України» та «Про державну службу» у частині призначення та звільнення голів місцевих державних адміністрацій, їх заступників, керівників центральних органів виконавчої влади (їх заступників), що не входять до складу Кабінету Міністрів України.
Зокрема ключові пропозиції законопроекту N7126 полягають у наступному:
Пропонується вивести голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників з під дії Закону України «Про державну службу» та відповідно зберегти чинну до прийняття у 2015 році Закону України «Про державну службу» процедуру їх призначення (без відкритих конкурсів). Тим самим вивівши їх із під дії норми про політичну неупередженість.
Тобто з моменту прийняття законопроекту N7126 голови місцевих державних адміністрацій знову зможуть бути членами політичних партій, обіймати посади в керівних органах політичної партії тощо.
Вказані вище положення суттєво змінюють попередні рішення Комітету щодо засадничих принципів реформи державної служби, за яку Комітет є відповідальним.
Головною метою при прийнятті Закону України «Про державну службу» було прагнення розмежувати політику та державну службу, політиків і державних службовців, політичну доцільність і суспільний інтерес.
Відсутність чіткої межі між державною службою та політикою, участь чиновників у процесах, де мали б діяти тільки політичні гравці, призначення на посади згідно з політичними міркуваннями, – це, на жаль, було поширеною практикою в системі державної служби України.
Закон України «Про державну службу», прийнятий у 2015 році – це перша спроба з моменту проголошення незалежності України, створить нову систему взаємин політиків і чиновників, що дасть необхідний поштовх суспільним мотиваціям і стимулам.
Саме ці норми отримали найбільше схвальних оцінок міжнародних експертів. Зокрема, одного із найпрестижніших аналітичних центрів Європейського Союзу – Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (Програма SIGMA), яка відіграє ключову роль у підготовці країн–кандидатів до вступу в ЄС.
Усі міжнародні екперти відзначали, що Закон України «Про державну службу» відповідає стандартам ЄС і порівняно з чинним до 2015 року законодавством є значним прогресом у напрямі правового врегулювання сфери державної служби. Особливо в цьому сенсі було відзначено такі концептуальні питання, як запровадження механізму розмежування політики та державної служби, загального для всіх державних службовців відкритого конкурсного відбору та введення положень щодо політичної неупередженості.
Однак ухвалення законопроекту N7126 буде значним кроком назад у реформі державної служби, адже найпрогресивніші норми Закону України «Про державну службу» будуть скасовані.
Можна буде забути про розмежування політичних посад і посад державної служби, політичну неупередженість та відкриті конкурси на усі посади державної служби.
Два роки реформи, щоб повернутись у відправну точку. Хоча, на жаль, в положеннях щодо правового статусу голів місцевих державних адміністрацій, ситуація навіть у порівнянні із законодавством, чинним до 2015 року, стала гіршою.
Так, у разі виведення голів місцевих державних адміністрацій з-під дії Закону України «Про державну службу» будуть незрозумілими правовий статус цих посадових осіб та численні питання їх діяльності.
Як вірно зазначило ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту N7126, вилучення цих посад з державної служби та відповідно наділення повноваженнями керівника державної служби керівника апарату, обмежить голів місцевих державних адміністрацій у можливості впливати на кадровий склад адміністрації та послабить важелі управління з боку голови адміністрації.
Більш того, наділення керівника апарату місцевої державної адміністрації повноваженнями керівника державної служби фактично наділяє його повноваженнями по формуванню складу місцевих державних адміністрацій, що не узгоджується з приписом статті 118 Конституції України, відповідно до якого «склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій».
Це уже не говорячи про грубі порушення законодавчої техніки, допущені у тексті законопроекту N7126 (внесення змін в неіснуючі норми (п. 7 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»), відсутність необхідних змін в інші закони України щодо правового статусу голів місцевих державних адміністрацій та ін.), що матиме наслідком в подальшому різне регулювання одних і тих же відносин.
Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини», Українська правда, Блоги, 14 листопада 2017р.