Валерій Дубіль: У 2018 році «екстренка» доїде не до кожного

Нещодавно побував у кількох селах Чернігівщини. У одному із населених пунктів до мене підійшла жіночка та просто почала плакати – «швидка» не встигла врятувати її чоловіка. Рятівна «золота година», про яку говорить МОЗ, для її родини перетворилася на нестерпні години очікування порятунку, якого так і не дочекалися.

За помилками МОЗу стоять не просто мільйони доль, за ними стоять мільйони скалічених життів. У Міністерстві говорили: дороги – головна проблема, через яку «швидка» може не доїхати на виклик. Та коли разом із командою ми почали розбиратися що до чого, виявилося, що дороги – це далеко не головне питання.

Коли нарешті завершиться процес створення госпітальних округів, який затягує само Міністерство охорони здоров’я, мережа медичних закладів буде «оптимізована». На кожні 150-200 тис. населення залишиться тільки 1-2 заклади інтенсивного лікування з відділеннями невідкладної екстреної меддопомоги. А отже радіус довозу пацієнтів збільшиться у декілька разів.

Замість того, щоб належним чином проаналізувати всі загрози, продумати додатковий бюджет, влада просто замовчує цю ситуацію і показує «роботу» в інших напрямках. А реформу «екстренки», яка розпочалася ще в середині 2012 року з прийняттям ЗУ «Про екстрену медичну допомогу», не можуть завершити до сьогодні! Та що говорити про успіх реформи, коли фінансування ЕМД у 2018 році буде меншим, аніж навіть у 2017 році. Окрім того, у бюджеті 2018 року не передбачили гроші на розвиток матеріально-технічної бази!

У 2018 році швидка приїде не на кожен виклик

Екстрена меддопомога фінансується з двох джерел – медсубвенції і цільової субвенції на закупівлю ліків. У Держбюджет 2018 року останню заклали на рівні 2017 року, хоча фактична вартість ліків зросла на 14,3%. Що ж до першої, то тут виникає не просто питання, а велика нісенітниця. Алгоритм розподілу субвенції на ЕМД залишається таким самим, як і минулого року. Та тільки саму субвенцію зменшили з 55,9 млрд грн до 51,4 млрд грн. А водночас зменшилася і частка грошей на екстрену меддопомогу – у містах обласного значення – зі 105,7 до 96,2 грн/ос, у ОТГ у сільській місцевості – з 73,7 до 67,1 грн/ос.

На 9%, у порівнянні з 2017 роком, зменшиться фінансування ЕМД, при тому, що інфляція складе 12,2%, мінімалка – зросте на 16,3%, курс долара – на 8%, дизельне паливо – на 24%. Витрати екстреної допомоги збільшаться як мінімум на 16,5%, відповідно і фінансування має зрости, але його у жодному разі не можна зменшувати, ще й на 9%!!

Вже навіть не кажу про необхідне оновлення автопарку (потреба – 6 383,5 млн грн) і те, що у більшості областей ще не створені єдині диспетчерські центри (потреба – 392,2 млн грн).

Систему ЕМД реально реформувати впродовж 2018-2020 років і розділити цю захмарну суму на три роки. Таким чином, у 2018 році потрібно додати в систему 2 258,57 млн грн.

МОЗ має створити подушку безпеки для медреформи

Екстрена меддопомога – це служба, яка сьогодні фактично закриває «хвости» інших напрямків. Не працює «первинка» – збільшується кількість викликів «швидкої». Закривається відділення районної лікарні – знову навантаження лягає на «екстренку». Система СЕС не працює – стається вибух інфекційних захворювань, і тут екстреній меддопомозі додається клопоту. При перебудові всієї медичної мережі – під час так званої медреформи – таких збоїв і провалів тільки побільшає. МОЗу просто необхідно терміново продумати всі можливі варіанти розвитку подій, створити подушки безпеки і перестати концентрувати увагу на псевдореформі. Бо коли туман розсіється, Україна може залишитися і без системи меддопомоги, і без системи ЕМД, яка у прямому сенсі слова першою рятує життя.

 Валерій Дубіль, народний депутат від «Батьківщини», «Lb.ua», 22 листопада 2017р.

Календар новин

квітень 2025

пнвтсрчтптсбнд
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова