Реформа системи охорони здоров`я сьогодні нагадує відому байку про Лебедя, Рака й Щуку. Необхідність змін розуміє кожен, проте всі кроки реформи – непослідовні та демонструють повне нерозуміння Міністерством того, що треба робити.
Нещодавно МОЗ опублікував Приблизне положення про госпітальний округ. Цей документ вкотре довів: чіткого уявлення про те, як має працювати нова система, – немає.
Кабінетом Міністрів видана постанова про те, що є госпітальним округом, як відбуватиметься процес утворення госпітальних округів в Україні, їх наступного фінансування. Мінздравом також видано Приблизне положення про госпітальний округ. Проте, у цих документах вже сьогодні є багато невідповідностей та неточностей.
Зокрема, найголовніше – подається суперечливе визначення поняття «госпітальний округ»: як об’єднання територіальних громад та як об’єднання лікувальних закладів. До того ж, не визначені механізми спільного фінансування у межах госпітального округу, що створює багато суперечок на місцях.
Вже є приклади, коли дві громади у межах одного району та одного госпітального округу відмовляються фінансувати районну лікарню, натомість збираються відкривати по новій лікарні в межах громади. Таким чином, замість того, щоб спільними зусиллями зекономити кошти, громади навпаки значно збільшують свої витрати.
Усе це є похідним від того, що на сьогодні ні в кого немає чіткого уявлення про кінцеву мету та сутність реформи. Відповідно немає і чіткого плану дій щодо процесу реформування медицини.
Народний депутат України з фракції «Батьківщина» Валерій Дубіль, який з 2007 року допомагає і веде роботу з усіма медичним закладам Чернігівщини, пропонує почати розробку законів щодо реформ у медицині згідно з європейським підходом до будь-яких реформ – так званим «повним циклом публічної політики».
Проект із введення відкритої політики для України був запропонований колишнім президентом Європарламенту Петром Коксом. Цей проект передбачає створення міжфракційного об’єднання депутатів та експертних груп у кожній галузі.
«Згідно з принципами публічної політики, для вирішення наявних проблем у створенні госпітальних округів, я пропоную наступне:
– чітко визначити, які зобов`язання має Уряд у процесі формування госпітального округу, як він взаємодіє з громадами;
– закріпити на законодавчому рівні положення про те, як повинен працювати госпітальний округ, та як буде організоване його фінансування;
– визначити участь громадських рад у роботі госпітального округу;
– визначити джерела фінансування госпітального округу та бюджет, який необхідний для надання медичних послуг», – розповів Валерій Дубіль.
За словами народного депутата, впровадження цих ініціатив – перший крок на шляху до розбудови госпітальних округів. Це фундаментальні підготовчі роботи, які потрібно провести, щоб у наступному побудувати реально працюючу систему. Без прозорості, чіткості та детального розуміння, що є госпітальний округ, сподіватися на те, що новоутворені об`єднання будуть працювати, неможливо.
Проте, державна політика у сфері охорони здоров`я надасть дієві механізми для того, щоб не закривати бездумно лікарні, змушуючи пацієнтів їхати 100 км до найближчого пункту надання медичної допомоги. У планах членів міжфракційного об`єднання депутатів «За впровадження повного циклу публічної політики» у сфері охорони здоров’я – консультації з експертами та укладення за результатами цих консультацій «Зеленої книги проблем» та «Білої книги рішень». Ці рішення по кожному гострому питанню мають стати основою законопроекту щодо реформування медичної галузі.
Такими, за словами Валерія Дубіля, є плани з впровадження повного циклу публічної політики. У ситуації закритості Уряду та непослідовності його дій це є єдиним можливим рішенням для того, щоб законним шляхом вирішити наявні та потенційні проблеми медичної реформи, на яку вже зачекалося суспільство!
«Високий вал», 6 березня 2017р.