Згідно з чинним законодавством, державну землю в Україні можна отримувати безкоштовно у власність або в оренду поза конкурсом. Додайте до цього, що землею розпоряджається не виборний орган місцевого самоврядування, і ви отримаєте величезне джерело корупції.
В Україні укладено майже 4,8 млн договорів оренди земельних паїв загальною площею понад 17 млн гектарів. Більше 75% з них – оренда приватних земель.
У грошовому еквіваленті річна орендна плата за цими угодами становить 12 млрд грн, але вона дуже різна залежно від регіону.
У 2014 році Податковий кодекс встановив мінімальну ціну оренди державної землі у розміні 3% нормативної оцінки, що становить 773 грн за га.
У разі передавання державної землі поза аукціоном часто використовується саме ця мінімальна ціна.
Давайте порівняємо це з даними Держгеокадастру щодо вартості оренди у разі проведення аукціону.
Середня орендна плата за аграрні землі, грн за га, квітень 2015 року
Інформація про результати торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, проведених територіальними органами Держземагентства у 2014 році
Як бачимо, у разі продажу прав оренди на ділянку з аукціону можна отримати значно кращу ціну, ніж в середньому за укладеними в країні угодами. У деяких випадках сума перевищує 20% від нормативної грошової оцінки.
Однак з аукціонів у користування в 2014 році було передано лише 7 тис га. Поза аукціонами – 148 тис га в оренду та 65 тис га у власність.
Інформація про розпоряджання Держземагентством аграрними державними землями у 2014 році
У 2015 році Держгеокадастр запланував передати в оренду через аукціони 84 тис га. Але це лише амбітні плани, обсяг яких в рази нижчий за обсяги неконкурентного отриманні землі.
Безумовно, ми не маємо права скасовувати усі види отримання землі у власність чи оренду поза аукціоном. Зокрема, право на безкоштовне отримання земельних ділянок мають воїни АТО, яким вже виділено понад 12 тис га земель.
Проте ми не можемо далі дозволяти видавати землі за копійчану оренду, наприклад, для «ведення фермерського господарства». Дана норма була призначена для розвитку малого фермерства або для фермерів-початківців.
В реальності великі агрохолдинги роблять із своїх співробітників «фермерів», домовляються з корумпованими чиновниками та отримують землю безкоштовно.
Цю проблему вирішують законопроекти 2279 та 2028а, які пропонують скасувати неконкурентні форми отримання землі в оренду.
- Державним та комунальним підприємствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка перевищує 60%.
- Установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв для творчих майстерень.
- Для створення озеленених територій загального користування.
- Для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції.
Обидва законопроекти уже підтримав комітет з питань аграрної політики та земельних відносин. З їх прийняттям рівень корупції у земельних відносинах, незалежно від розпорядника, суттєво знизиться.
Проте ключовим питанням залишається факт розпорядження усіма державними землями чиновницьким апаратом, об’єднаним Держземагентством.
У Верховній Раді давно очікує розгляду законопроект 1159, яким державна земля передається у власність 11 тис сільських та селищних рад – всім територіальним громадам України. Без його прийняття навіть скасування безконкурсних умов передавання землі у власність не прибере корупцію у земельних відносинах.
Подивимось на амбітні плани Держгеокадастру України щодо зменшення корупції під час відведення земельних ділянок. Саме земля наповнює сільські та селищні бюджети, тому орендна плата повинна бути значно вищою.
Народний депутат від фракції «Батьківщина», заступник голови Комітету ВР з питань аграрної політики та земельних відносин Вадим Івченко, «Економічна правда», 10 серпня 2015 року