Сьогодні Верховна Рада буде обирати кондидатів у номінаційну комісію щодо відбору нових членів НКРЕКП.
Три запитання, відповіді на які роблять мене песимістом щодо створення «незалежного», «професійного» та «неупередженого» енергетичного регулятора та ротації членів НКРЕКП, не зважаючи на можливі поважні імена в номінаційній комісії від Верховної Ради.
1. Чи реальною є сьогодні перспектива оновлення складу комісії?
Сумний досвід призначення голів комітетів Верховної Ради України, ротації членів Рахункової палати України та ЦВК, призначення очільників міністерств, звільнення тих, хто вже написали заяву про звільнення з посади ще близько року тому, призначення українських послів тощо вказує мені на те, що кадрова імпотенція – є системною проблемою для діючої влади.
Саме тому, процедура відбору та призначення членів номінаційної комісії НКРЕКП не стане винятком з загального правила.
2. Чи є сьогодні політична воля для призначення тих, хто буде створювати незалежний регулятор?
Є три інституції з, які впливають на відбір та призначення нових членів НКРЕКП:
Президент України Петро Порошенко.
Міністр енергетики Ігор Насалик, екс-депутат БПП.
Верховна Рада України, де БПП є найбільшою фракцією, а в профільному комітеті ПЕК керівництво та заступники також від БПП.
Не забуваємо, що чинний голова НКРЕКП Дмитро Вовк та нинішній склад комісії призначені указом президента.
Так хто нам винен, що процедура ротації НКРЕКП зірвана?
Згадаємо, що коли треба було призначити Юрія Луценко Генеральним Прокурором, це було зроблено бліцкригом – за день змінено закон про вимоги юридичної освіти, проголосовано і навіть надруковано у газеті.
Це коли є політична воля.
Так може не дурити людей і міжнародних партнерів, і Президентові взяти політичну відповідальність за регулятор та встановлені тарифи, а не імітувати «незалежність», «колегіальність» та «професіоналізм»?
3. Чи відповідає, взагалі, правовий статус НКРЕКП положенням Конституції України?
Народні депутати подали скаргу до Конституційного Суду України.
Суд, зокрема, розглядає відповідність Конституції щодо:
• незалежності НКРЕКП;
• права Верховної Ради, Кабінету Міністрів призначати членів конкурсної комісії з добором членів НКРЕКП;
• права президента призначати та звільняти членів НКРЕКП.
Навіть сама Верховна Рада України своїм листом за підписом її голови Андрія Парубія повідомила про відсутність таких повноважень.
Уже на етапі розгляду законопроекту в стінах парламенту в другому читанні було зрозуміло, що такий орган не буде незалежним та професійним через можливість політичних призначень.
Так на жаль і сталось.
Риба гниє з голови.
Олексій Рябчин, народний депутат від «Батьківщини», Українська правда. Блоги, 5 жовтня 2017р.