Олексій Рябчин: Ще один крок до створення енергетичного омбудсмена

Комітет ПЕК майже одноголосно рекомендував прийняти у першому читанні законопроект про енергетичного омбудсмена.

Хочу ще раз нагадати про важливість створення цієї інституції як арбітра у ефективному захисті прав споживача, та відповісти на ключові питання щодо його функціонування.

За рік перед виборами владні апетити у сфері енергетики продовжують зростати. Це й рішення влади підняти тарифи за вимогами МВФ. І намагання ввести так зване RAB-регулювання, яке у запропонованому вигляді в кінцевому варіанті вплине на збільшення сум у платіжках споживачів без відповідного підвищення якості послуг. І постійне підвищення тарифів для промислових підприємств, від яких виграють лише певні енергетичні олігархи. І продовження контролю над кадровими призначеннями у НКРЕКП, про які я вже писав…

У цій боротьбі за великі гроші влада зовсім не звертає уваги на проблеми та інтереси споживача, який потерпає від наслідків «ринкових» реформ і не розуміє, де шукати захисту від свавілля монополістів

Хто такий енергетичний омбудсмен?

Основною ідеєю законопроекту про енергетичного омбудсмена N7059 є зручність споживача та турбота про його права, впевненість у тому, що держава не залишить його за бортом при винесенні рішень, а постачальник послуг не знехтує його інтересами.

Енергетичний омбудсмен – це незалежний захисник інтересів споживачів у сферах енергетики та комунальних послуг, він має, зокрема, транслювати настрої та проблеми споживачів відповідним органам, стати арбітром у спорах між споживачами і постачальниками послуг.

НКРЕКП та інформаційно-консультаційні центри при енергетичних компаніях теж приймають звернення споживачів. Для чого тоді ще й енергетичний омбудсмен?

У комунікації споживач-енергокомпанія, фізична особа чи маленька юридична особа у ролі споживача є слабшою і вразливішою стороною. Саме через це необхідно, щоб споживач вийшов на один і той самий рівень у спілкуванні з енергокомпаніями. Енергетичний омбудсмен є підходящою робочою моделлю адвокації прав споживачів та позасудового вирішення споживчих спорів. Про це свідчить досвід успішного впровадження та функціонування цього інституту у Британії, Німеччині, Франції, Італії, Австрії.

Інститут енергетичного омбудсмена не перебирає повноваження НКРЕКП та інформаційно-консультаційних центрів, а доповнює систему захисту прав споживачів. Люди давно втратили довіру до НКРЕКП, постачальників, державних органів. Незалежний енергетичний омбудсмен стане на бік захисту прав споживача, буде доступною і зрозумілою інституцією, яка говорить однією мовою із споживачем і може вирішити його проблеми у разі порушення з боку енергокомпаній.

З якими питаннями можна звернутись до енергетичного омбудсмена?

Споживач може звернутися до енергетичного омбудсмена у разі виникнення спору з постачальником послуг у сферах електроенергетики, теплопостачання, водопостачання та водовідведення, газовому секторі. Зокрема, з такими проблемами, за зверненням споживача, матиме справу енергетичний омбудсмен: сумнівні суми у рахунках за комунальні послуги, відмова обленерго укласти або переукласти договір на постачання електроенергії, відключення газу, електрики, водо- чи теплопостачання у квартирі тощо.

Розглянемо приклад участі енергетичного омбудсмена у споживчому спорі. Припустимо газова компанія відключила газопостачання у квартирі через заборгованість та вимагає окрім погашення заборгованості сплатити за послуги з підключення газопостачання. Така вимога відповідає законодавству якщо відключення споживача відбувалось законним шляхом. У разі ж якщо відключення газопостачання було з порушеннями, наприклад без попередження у належний строк, а газова компанія факт порушень не визнає, то енергетичний омбудсмен зможе звернутись до Регулятора з вимогою невідкладно відновити газопостачання, а потім візьметься за вирішення спору.

Не виключаю випадків, коли омбудсмен може стати і на бік надавача послуг, якщо реально не правий споживач. Можливо це врятує споживача від зайвих трат при зверненні до суду, якщо він мав такі наміри.

Як можна звернутись до енергетичного омбудсмена?

Зважаючи на велику кількість звернень ми передбачили різні, зручні для різних категорій споживачів, способи подачі звернень. Заявка може бути відправлена онлайн на сайті омбудсмена чи на офіційний e-mail або звичайним листом поштою, ви також можете викласти свої питання по телефону. Інформацію про діяльність та контакти омбудсмена можна буде знайти на зворотному боці рахунків про комунальні послуги.

У зверненні важливо вказати своє ім’я та місце реєстрації, у довільному вигляді описати суть спору і надати контакти для зворотного зв’язку. Проте, варто наголосити, що до енергетичного омбудсмена споживач може звернутись лише після звернення безпосередньо до енергокомпанії для досягнення згоди. Якщо діалог не між сторонами не налагоджено, а інтереси залишились не узгодженими, то омбудсмен може прийти на допомогу.

У будь-якому разі деталі щодо оформлення звернення, його змісту, необхідних документів для прийняття обґрунтованого рішення можна уточнити звернувшись за консультацією до омбудсмена.

Це довго?

Очікується, що загальний строк розгляду звернень не може перевищувати 30 днів. За цей час омбудсмен повідомляє енергокомпанію чи постачальника про ваше звернення та направляє вимогу про усунення порушення ваших прав та інтересів (у разі наявності таких порушень), розглядає надану інформацію сторонами спору та виносить рішення. За бажанням однієї із сторін слухання може бути усним чи у режимі відео конференції.

Скільки коштують послуги омбудсмена?

Омбудсмен надає свої послуги споживачам на безоплатній основі. На відміну від судового розгляду споживачам не доведеться сплачувати збори за подачу звернення, додатково звертатись за правовою допомогою.

Що відбувається після винесення рішення енергетичним омбудсменом?

За 30 днів після винесення рішення енергокомпанія має повідомити омбудсмена про виконання рішення. У разі ненадання такої інформації на запит омбудсмена на посадових осіб компанії може бути накладено адміністративний штраф. Проте, омбудсмен не зможе накладати санкції на самі енергокомпанії, тому що це залишається прерогативою НКРЕКП. Але невиконання рішення омбудсмена все ж доведеться пояснити у Нацкомісії.

Зараз дуже важливо запустити процес створення цього інституту, закласти базис для ефективного захисту та представництва інтересів споживача. Омбудсмен має шанси стати новим гравцем на енергетичному ринку та ринку комунальних послуг, а споживач тим часом зможе закріпити позиції у спілкуванні з Регулятором та постачальником на рівних.

Законопроект про енергетичного омбудсмена ми з колегами розробляли майже півтора роки, провели низку досліджень та консультацій як з українськими, так і з міжнародними експертами. Законопроект тільки що пройшов профільний комітет, а в мене вже є низка звернень з пропозиціями як покращити та вдосконалити роботу омбудсмена. Приємно чути від експертів, споживачів від виробників енергії слова підтримки даної ініціативи. Сподіваюсь законопроект буде скоро винесений до залу Верховної Ради, і, у разі позитивного голосування, ми зможемо продовжити експертну роботу по доопрацюванню до другого читання з врахуванням інтересів всіх зацікавлених сторін.

Олексій Рябчин, народний депутат від «Батьківщини», «УП.Блоги», 5 квітня 2018р.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова