Олексій Рябчин: Енергоефективність – не пріоритет для уряду Гройсмана

Сьогодні Верховна Рада направила на повторне перше читання законопроект №4941 «Про енергетичну ефективність будівель».

Цей законопроект справді дуже потрібний для галузі. Але, на жаль, енергоефективність не є пріоритетом для цього уряду. Можна багато говорити про енергоефективність, можна дивитись такі гарні фільми, як той, що показали депутатам сьогодні, але цифри красномовно все показують: в проекті держбюджету на 2017-й рік закладено тільки 800 млн грн на енергоефективність і 50 млрд грн – на субсидії.

Тобто пріоритет уряду в тому, щоб люди багато споживали, жили в бідності, потім принизливо випрошували у держави допомогу у вигляді субсидії, а потім ці бюджетні кошти йшли навіть не їм, а на рахунки монополістів. При цьому споживання енергії країною фактично не змінюється, а як наслідок – зростає енергетична бідність держави.

Впровадження енергоефективності – це зовсім інший принцип. Держава інвестує чи за допомогою фінансових установ, чи напряму – в реальні заходи, бажано в комплексну термомодернізацію. За рахунок цього споживання зменшується, людям надходять платіжки з адекватними цифрами, які вони в змозі оплатити без допомоги держави. Загальне споживання енергії країною знижується, це веде до енергетичної незалежності. Ось шлях цивілізованих країн, до яких ми поки що, на жаль, не належимо. Уряд обирає рухатись старим шляхом, який веде у прірву.

15129500_10206187985772526_2016069337440476335_o

Окрім виділення коштів, держава має працювати над тим, щоб інтегрувати в життя суспільства критерії енергоефективності будівель, так само як ці критерії вже інтегровано в побутовій техниці тощо. Розповсюдження ринку послуг енергоменеджменту та енергоаудиту закладено в цьому законопроект, і це, безперечно, позитивна новація.

Але в законопроекті є підміна понять: він не про енергоефективність будівель, а лише про енергетичні показники будівель, «energy performance of buildin», як записано в Директиві 2010/31/ЄС, саме яку він й імплементує.

І взагалі є помилкою те, що в один законопроект інтегрували імплементацію одразу двох директив – 2012/27/ЄС і 2010/31/ЄС. Це вносить плутанину, в першу чергу, через згадки про Фонд енергоефективності, якому присвячений зовсім інший законопроект.

Але найбільш несвоєчасною новацією фракція «Батьківщина» вважає те, що сертифікати енергоефективності одразу повинні отримувати люди, які бажають продавати або орендувати житло, а не бюджетні установи, які мали б стати першопрохідцями. У нас ще досі нема досконалої системи субсидії та їх монетизації, люди у нас отримують платіжки з підвищеними рахунками, зростає соціальне невдоволення, а уряд звинувачую всіх і все, окрім себе та своєї непрофесійності.

Тому фракція «Батьківщина» буде підтримувати цей законопроект, але тільки з обмовкою, що сертифікати про енергетичні показники будівель почне отримувати державний сектор, в першу чергу – будівлі Верховної Ради й уряду. Спочатку треба розробити та протестувати систему на податкових, прокуратурах, адміністраціях, а тільки потім казати про будь-яке зобов’язання людей. Це правильно, це по-європейськи – щоб уряд не експериментував над людьми, поки не відпрацює цей механізм на собі.

Готуюсь подати альтернативний законопроект, де врахую всі зауваження.

Олексій Рябчин, народний депутат від «Батьківщини», Facebook, 17 листопада 2016-го.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова