Депутати від «Батьківщини»: Що реально змінить закон про держслужбу

Закон про Державну службу має всі шанси змінити Україну, якщо для його реалізації вистачить бюджету і некорумпованих людей.

Закон про Держслужбу, який сьогодні ухвалила Верховна Рада, вже називають революційним і історичним. Тепер політики та чиновники – це різні люди, відбиратися нові співробітники відомства будуть з допомогою відкритих конкурсів, окрім того, крім усього іншого, запроваджується нова посада – державний секретар.

«Новое время» розпитало експертів про те, які норми в новому законі – найголовніші і як вони будуть працювати.

Олексій Рябчин, депутат від «Батьківщини»

Перше, і, мабуть, найважливіше – це конкурсність у відборі людей.

Якщо раніше критеріями, щоб обійняти якусь посаду, було те, що ти вже працював на державній службі, то тепер можна приходити ззовні – просто люди з певною освітою.

Що стосується деполітизації – тепер вищі чиновники категорії А не можуть бути членами політичних партій. Вони повинні призупиняти членство в партіях або виходити з них.

Третє, що важливо, нова структура управління міністерствами. Фактично, поділ на держслужбу і політику – поява посади державного секретаря. Це професіонал, не політик. Він буде керувати міністерством і набирати людей. Тобто, міністр не буде на це впливати. Досі тут була велика спокуса, коли приходить міністр і призначає собі кума, брата, свата, і цьому було складно протистояти.

Цю кальку було взято з західної дипломатії, де такі функції – норма. Люди спеціально навчені виконанню, менше 1% з них переходять на політичні служби. Більшість приживаються і при коаліції, і при опозиції. Якщо приходить інша політсила, держсекретар продовжує працювати, тому що він просто грамотний кваліфікований працівник.

Наскільки я пам’ятаю, це не перша спроба запровадити таку посаду – держсекретар. Ще при Кучмі були схожі спроби, але тоді вийшов такий собі весільний генерал. Відібрали повноваження призначати людей, передали це на політичний рівень, і людина нічого не вирішувала. Від посади довелося відмовитися.

Важливе питання оплати. Якщо раніше було 30% оклад і 70% бонуси, які призначають керівники, і вони можуть давати, кому подобається. То зараз навпаки – 30% бонуси, а 70% – оклад, плюс іде поступове підвищення зарплати. Якщо зараз зарплата – нижче прожиткового мінімуму, близько 900 грн гола, то у нас (згідно з цим законом) відразу йде 2700 грн. З наступного року вона буде підніматися поступово – потрібно простежити, щоб це було закладено в бюджет. Люди отримають гідну зарплату, буде перехідний період у кілька років.

Фактично, поділ на держслужбу і політику – поява посади державного секретаря. Це професіонал, не політик. Він буде керувати міністерством і набирати людей

Напевно, вперше за багато років депутати проголосували проти самих себе. Тепер ми не є держслужбовцями, і наші помічники теж. Мені здається, цей факт показує, що депутати зараз вирішили слідувати єдиній концепції. Хоча раніше цей закон зазанав великого спротиву і з боку виконавчої влади, і з боку Адміністрації президента – вони хотіли впливати на призначення.

Я не приховую, є моменти, які ми будемо відслідковувати. І якщо десь є необхідність щось виправити – це буде виправлено.

Також можу сказати, що є різні концепції державної служби. Були опоненти, які пропонували свою модель, засновану на досвіді західних країн іншої підбірки. У них теж були аргументи, чому це може не спрацювати.

Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини»

Ми 25 років не могли серйозно реформувати держапарат, держуправління і держслужбу. Цей закон – тільки перша галочка і дуже серйозний крок. Це революція держслужби і держуправління в Україні.

Головне – це можливість поділу політики та держуправління. Тому що державне управління – це мистецтво. А у нас, на жаль, через те, що в держорганах працюють непрофесіонали, або ті, у кого немає повноважень, або корупціонери, люди за політичними квотами і домовленостям, і маємо, що маємо.

Нам потрібно, щоб це були люди з бездоганною репутацією, тому Кабмін повинен розробити порядок відбору представників громадськості в цю комісію, і ми як законодавці, будемо за цим слідкувати. Ми думали про такі імена, як, наприклад, Святослав Вакарчук

Цей закон дозволить залучити професіоналів і забезпечити їм добру зарплату. Тому що професіонали не підуть працювати на 900 грн. Ми передбачаємо підвищення зарплати з 1 січня 2017 поступово. Не на цей рік, але, принаймні, це гарантія.

Друге – передбачаємо можливість доплачувати з європейських фондів. Це шлях, який пройшла Польща. Їй за рік європейці надали кошти на доплату цим чиновникам, які пройшли такі конкурси. У нас перехідний період займе два роки, і за цей час ми повинні дійти до таких економічних зрушень, щоб можна було платити зарплату з нашого бюджету всім держслужбовцям.

У законі закладено три механізми щодо бюджету. Перший – те, що я вже назвала, з 1 січня 2017 року. Другий, до 2017 – європейські фінанси, які будуть задіяні і за яким з ЄС давно ведуться переговори. Ще одна важлива норма в законі. За рахунок реорганізації відомств і скорочення співробітників, які дублюють у відомстві функції один одного, за нашими підрахунками, може бути щонайменше 30% скорочення коштів. І зараз ці гроші, які звільнилися, керівник повинен повернути в бюджет. Тобто, стимулів скорочувати немає ніяких. Ми ж прописали в законі, що нічого не буде повертатися до бюджету, а заощаджене піде на доплати тим, хто залишився.

У реалізації закону може бути багато труднощів. Але у нас велика надія на комісію з вищого корпусу держслужби.

Дуже сподіваємося, що ця комісія буде вибирати держслужбовців відкрито, чесно і прозоро. Але ви розумієте, що будь-які слова можна красиво обійти. Тому ми цю комісію створили з представників різних гілок влади. Там є один представник від ВР, від Кабміну, від Адміністрації президента, голова Антикорупційного бюро та Нацагентства з держслужби перебуватимуть там за посадою, і буде чотири представника громадськості – це велике досягнення. Нам потрібно, щоб це були люди з бездоганною репутацією, тому Кабмін повинен розробити порядок відбору представників громадськості в цю комісію, і ми як законодавці, будемо за цим слідкувати. Ми думали про такі імена, як, наприклад, Святослав Вакарчук, які точно не будуть брати гроші за те, щоб провести на конкурс інших.

Повний текст статті можна переглянути тут.

Депутати від «Батьківщини» Альона Шкрум та Олексій Рябчин, «Новое время», 10 грудня 2015 року.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова