Президент Володимир Зеленський дав доручення скоротити видатки на чиновників на 10%.
Звучить це дуже красиво, мабуть, просто чудово, але мене це «доручення» дуже турбує. Не за формою (хоча і тут є питання), а за змістом.
Чому?
По-перше, тому що за своєю суттю це є популізм. Скорочувати треба видатки, які витрачаються неефективно, та видатки на непотрібні українцям функції, а не «планово» всюди на 10%.
По-друге, тому що його неможливо виконати системно.
Спробую фахово пояснити і колегам, і усім зацікавленим.
Що у дорученні президента означає «скоротити видатки»:
-скоротити кількість чиновників та політиків (хоча кількість політиків особливо не може змінюватися)?
-скоротити кількість непотрібних органів, як таких?
-скоротити непотрібні функцій і видатки на них?
-просто скоротити фонд зарплати у кожному органі, тобто зекономити, залишаючи ту ж саму кількість людей на службі, але зменшуючи їм заробітну платню на 10%?
На жаль, єдиний прийнятний тут варіант: це скоротити ФУНКЦІЇ!
А це означає – зробити нарешті функціональне обстеження, якого від нас вимагають роками європейські партнери й усі, хто коли-небудь займався питаннями державної служби у цій країні.
Це означає, скорочувати застарілі, нікому не потрібні радянські забюрократизовані функції, які дублюються різними органами й за які, насправді, ніхто не відповідає.
Далі – переводити процеси в електронну форму, автоматизовувати процес роботи зі зверненнями та інші, і знову ж таки скорочувати непотрібні функції.
Далі – переводити до 30% функцій у кожному міністерстві або на аутсорс, або на єдиний орган, наприклад, функції законопроектування.
І тоді скорочувати не людей, а знову ж таки конкретні функції. Це називається системний підхід, який дасть результат.
А на сьогодні, якщо ми заявимо, що хочемо скоротити видатки на кожен державний орган, особливо в регіонах, – то це означає лише популізм та корупцію.
Бо 80-85% державних службовців у країні – отримають зарплату на рівні близько 2 мінімальних заробітних плат.
-Скорочувати її нижче ми не можемо: ми занадто бідна країна, щоб дозволити собі платити копійки державним службовцям, які підписують контракти на мільйони.
Це штовхає їх лише до корупції й більше ні до чого. Це ми вже проходити останні 10 років.
-Якщо скорочувати людей без критеріїв їх ефективності та оцінювання роботи, то це означає або скоротити їх, вибачте, «від фонаря», або прибрати тих, хто є «не своїм» й політично тобі не подобаються, а залишити «своїх».
Це ми теж проходили за часів Януковича. Тому, дозволю собі декілька порад Офісу Президента й нашим високопосадовцям.
Перше. Нарешті почати проводити системне функціональне обстеження державного апарату по всій країні. Так, цей процес довгий і він не вплине на показники бюджету 2020, але потім, через рік, завдяки функціональному обстеженню ви зможете скоротити не 10%, а до 30% видатків і головне – непотрібних функцій, які тягнуть нас на дно.
Друге. Короткострокова перспектива теж є, бо, розумію, треба піар й результати вже зараз.
Починати скорочення видатків тут треба власним прикладом. Тільки з самого себе, тобто з Офісу Президента. На сьогодні, у нас реформа адміністрації президента так і не відбулася, а перейменування її в Офіс не може вважатися реформою.
Я так розумію, що була створена комісія з реорганізації Адміністрації Президента, і я очікую на скорочення людей та видатків саме в цьому органі, і набагато більше, ніж на 10%.
Думаю, що це буде правильно.
Третє. Пропоную почати також з районних обласних та обласних державних адміністрацій.
В середньому по країні, в одній обласній адміністрації працює приблизно 700 людей, а в усіх районних адміністраціях кожної області – від 1000 до 1600 людей (!).
Чи потрібна нам така кількість людей, які виконують функції, які мають максимально швидко мають передаватися на місця в рамках реформи децентралізації? Звичайно, ні.
Тому тут, я пропоную завершувати реформу децентралізації, як і обіцяв президент, – передавати владу місцевим громадам. А заодно не буде необхідності у такій великій кількості людей в ОДА та РДА, тобто, в префектурах.
І там – скорочення і грошей, і видатків, і людей може бути не 10, а й 35%, і ця економія перекриє інші органи.
Пропоную починати саме з цього. Все інше – це бажання піару та простих рішень.
Як казав президент Рузвельт, який вивів Америку з Великої депресії й який єдиний був переобраний 4 рази: «Немає простих рецептів для країни. Не вірте простим рецептам».
Тому, простих рецептів та простих доручень я давно боюся.
Повторюся: скорочувати треба видатки, які витрачаються неефективно на непотрібні українцям функції, а не планово всюди на 10%.
А скорочувати видатки, наприклад, на армію, Міністерство оборони та Міністерство закордонних справ – це не просто популізм, але і пряма шкода інтересам держави та кожному українцю.
Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини», УП. Блоги, 30 жовтня 2019р.