Звернувся до голови Верховної Ради України щодо внесення змін до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» щодо встановлення індивідуальних лічильників газу у багатоквартирних будинках Сумщини та інших регіонах України.
З метою забезпечення виконання вимог Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» НКРЕКП, спираючись на Постанову Кабінету Міністрів України від 16.05.2002р. № 620 зі змінами та Кодекс газорозподільних мереж (глава ІХ розділ 5), розробила програму, що погоджує встановлення будинкових лічильників газу газорозподільними підприємствами.
Встановлення загальнобудинкових лічильників дійсно вирішує цілу низку проблем газорозподільних підприємств у балансуванні природного газу та приводить у відповідність ринок газу до діючого законодавства. Але слід зауважити, що саме побутові споживачі (громадяни України) в такий спосіб обліку природного газу залишились незахищеними, бо не враховані їхні інтереси у забезпечені індивідуального обліку природного газу.
Перебуваючи в системі колективного обліку газу споживачі змушені сплачувати за невідповідальність сусідів, за зловживання у використанні природного газу та використання природного газу не за призначенням.
Так, в багатьох багатоквартирних будинках, де мають місце проблеми з теплопостачанням, деякі споживачі використовують природний газ з кухонної плити для обігріву приміщень, чим порушуються правила безпеки при використанні природного газу та значно збільшуються обсяги споживання.
Відсутність індивідуального обліку газу стимулює споживачів-порушників до подальшого нецільового використання природного газу, що ставить під загрозу безпеку мешканців багатоквартирних будинків. Саме індивідуальний облік спожитого газу забезпечує вирішення цілої низки проблем споживачів.
Велику стурбованість споживачів викликає неможливість в разі встановлення будинкового лічильника газу виконати контрольний розрахунок свого платежу. Для такого розрахунку споживачу потрібна інформація про споживання сусідів з лічильниками природного газу та про кількість зареєстрованих мешканців за кожною квартирою, коригуючи данні контролера показників за кожним абонентом та інше.
Саме така ситуація сприяє виникненню корупційних ризиків з боку газорозподільного та газопостачального підприємства та порушення прав споживача, примушення споживача приймати розрахунки газопостачального підприємства до сплати без заперечень та перевірки.
Будинкові засоби обліку природного газу вирішують виключно проблеми газорозподільних підприємств у балансуванні витрат природного газу. Але слід зауважити, що в тарифі природного газу передбачені витрати на встановлення лічильників природного газу і саме споживач сплачує встановлення засобів обліку. Тому, в першу чергу слід користуватися доцільністю встановлення лічильників газу з точки зору побутового споживача. Кінцевою метою комерційного обліку природного газу має бути саме індивідуальний облік за кожним споживачем.
Багато питань у споживачів багатоквартирних будинків виникає з приводу невідповідності інформації про кількість зареєстрованих мешканців та фактично проживаючих за адресою. Це не обов’язок мешканців дізнаватися та контролювати відповідність кількості прописаних та кількість фактично проживаючих. Та і жодна організація не має право надавати таку інформацію за запитам стороннім особам. Саме це унеможливлює об’єктивний розрахунок індивідуального платежу на квартиру.
Варто звернути увагу також на численні випадки незаконних порушень цілісності пломб лічильників газу споживачами з метою несанкціонованого відбору природного газу. Сплачувати за вкрадений газ доводиться іншим споживачам, а газорозподільна компанія не має проблем з балансуванням.
Таким чином, існуючі норми щодо використання багатоквартирних вузлів обліку газу не забезпечує захист прав споживачів та відкрито демонструє лобіювання урядом інтересів монопольних газорозподільних компаній з метою оптимізації витрат на встановлення лічильників газу.
Владислав Бухарєв, народний депутат від «Батьківщини», Facebook, 10 лютого 2017р.