Валерій Дубіль: Жителі Прилук платять за медреформу двічі. Хто наступний?

Недолугий план проведення медреформи поставив лікарні на коліна.

Помилки чиновників вартують людям вдвічі більших затрат на медичне обслуговування. Українці мають вибір: плати «подвійний» тариф або їжджай за десятки, сотні кілометрів за меддопомогою.

Нещодавно отримав листа із Прилук. Виділена сума медичної субвенції з держбюджету у них на 30,4 млн грн менша за необхідну! Її вистачить на фінансування екстреної медичної допомоги та міських лікарень і поліклінік тільки частково. Заробітних плат зможуть видати тільки на 52% від потреби (!), полиці з медикаментами будуть напівпорожні, частково – зможуть оплатити комунальні послуги. Що це означає? Значить, щоб лікарні не позакривалися, місцевий бюджет має виділити ці кошти. Отже, місто не зможе фінансувати інші необхідні напрямки – ремонт доріг та розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури, розвиток комунальної сфери і програми з енергозбереження. Останні, до речі, можуть значно скоротити комунальні платежі.

Люди просто не розуміють, чому медреформу так піарить і президент, і прем’єр, і представники МОЗу, коли насправді реформа більше забирає, і не дає навзаєм фактично нічого. Розповім, чому так вийшло і що ховається за словосполученням «медична реформа», яким так часто апелює влада.

Насправді, подібні наслідки чекають на більшість лікарень України, адже окремий, дійсно профіцитний бюджет на проведення медреформи у бюджеті на 2018 рік не передбачений.

Наведу кілька цифр. У 2018 році бюджет системи охорони здоров’я збільшився лише на 16,9% – з 55,9 до 65,4 млрд грн. А загальний обсяг видаткової частини бюджету – на 17,9%. Частка бюджетних витрат на медичне обслуговування у структурі всіх державних витрат не тільки не збільшилась – вона зменшилась!

Так, за старої системи фінансування медицини збільшення бюджету майже на 17% могло врятувати медичні установи від закриття, на їхнє утримання грошей би вистачило. Можна було і компенсувати інфляцію у 13,7%, зростання мінімальної заробітної плати (на 16,3%), зростання вартості ліків (на 14,7%). Тобто, якщо б витрати збільшили рівномірно за всіма напрямками – первинка, вторинка, третинка, екстренка тощо, – мінімально необхідне фінансування наші лікарні б отримали. Та владі потрібно показати результат хоча б на одному з напрямків. Грошей, окрім цих 16,9%, немає, тобто немає додаткового достатнього фінансування проведення медреформи. І який влада знайшла вихід?

Заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк у своєму нещодавньому інтерв’ю виданню «Лівий берег» сказав: «Реформа не є примусом. Це здоровий механізм позитивної фінансової мотивації».

Тобто, для проведення реформи на первинці МОЗ знайшов додаткові ресурси для мотивації медичних установ і лікарів. Але ми пам’ятаємо, що грошей на це у бюджеті не було. І тому владі лишилося тільки одне – перекинути фінансування з одних напрямків – на інші.

Оскільки у цьому році влада афішує проведення медреформи на первинці, саме її фінансування збільшили аж на 37%.

Ну от вдумайтесь. Первинці дали більше фінансування, та рівно на стільки ж менше отримали інші напрямки – спеціалізована та екстрена медична допомога в регіонах. Пам’ятаєте історію із закриттям лікарні у Любечі? Так от вам і результат. Грошей не вистачає, треба оптимізувати, а значить – треба закрити. А чому не вистачає? Бо їх перекинули на первинку. Так само із «екстренкою», яку взагалі «задушили» через недофінансування – вже скільки разів медики на акції протесту виходили!?

Закладене в бюджет 2018 року збільшення фінансування спеціалізованої та екстреної допомоги на 6% не може покрити навіть збільшення (мінімум на 15,6%) реальних витрат медичних установ.

Влада просто переклала фінансування на місцеві бюджети – у цілому вони «доплатять» мінімум 7,5 млрд грн! А ті, хто не зможе – просто закриють свої медзаклади.

Так от, на первинку виділили 13,3 млрд грн (8,3 централізовано і 6 у складі субвенції). Щоб показати успішність (і результативність!) реформи первинної медичної допомоги ближче до президентських виборів, МОЗ пішов далі.

Більшу частину виділених коштів МОЗ планує використати тільки у другому півріччі 2018 року. З 13,3 млрд на перше півріччя передбачається 6, а на друге – 8,3 млрд. У результаті, рівень фінансування первинної медичної допомоги у другому півріччі 2018 року зросте в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року (фінансування 4,85 млрд) на 65%. Врахуємо, що в 2018 році тільки до 30% пацієнтів перейдуть на нову організаційно-фінансову модель надання первинної медичної допомоги. Це – ще один плюс для влади, яка зможе домалювати збільшення фінансування до 90-120% від рівня 2017 року! Це ті показники, з якими влада вийде до людей і скаже, що вона досягла результату! Але ж насправді, це – маніпуляція цифрами.

Саме підтасовкою фактів, такими вичурними шляхами, влада і проводить «реформу» – просто перетасовує фінансові потоки. А мала б знайти додаткові гроші (на президента, кабмін і Верховну Раду знайшлися, на медицину – ні!?), ввести страхову медицину, продумати кожен крок реформи.

Через непрофесіоналізм (чи то навпаки – професіональний обман) влади мешканці Прилук вже платитимуть двічі – з державного бюджету і з місцевого. Або заклади просто зникнуть.

І на завершення. Як вже говорив, наприкінці цього року МОЗ зможе вийти і відзвітувати за «успішно проведену реформу» перед українцями (вище наводив цифри). І згадати, що ініціатором її начебто був президент. А тут – за кілька місяців будуть і президентські вибори, і піар на «144 успішних реформах влади».

Та влада не розуміє єдиного – українці ці «реформи» відчувають на собі. Жителі Любецької ОТГ, Прилук…

Хто наступний?!

Валерій Дубіль, народний депутат від «Батьківщини», Lb.ua, 14 лютого 2018р.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова