13 липня Верховна Рада закрила 8-му сесію VIII скликання. Провладна більшість депутатів випромінює позитив – на їхню думку, підчас неї ухвалили багато законів, які покращують життя українців. Звичайні ж громадяни оптимізму народних обранців не поділяють. Вони вже відчули переваги життя «по-новому» на собі, про що свідчать соцдослідження: за даними групи «Рейтинг», 71% наших громадян вважають, що справи України йдуть у неправильному напрямку.
Про те, що насправді стоїть за реформами від влади і як вони впроваджуються в Україні, ми розпитали народного депутата фракції «Батьківщина» Валерія Дубіля.
Валерію Олександровичу, як Ви оцінюєте результати роботи Верховної Ради за останню сесію?
Ви знаєте, у мене таке враження, що Раду окупувала група людей, які не виходять на зв’язок із простими українцями. Так, деякі Закони, що стосуються аграрного сектору, Нацбезпеки, податкової політики, – дійсно позитивні. Але більшість законів, які вносила і протягувала кнопкодавством провладна більшість – або лобістські, або антинародні.
Із таких найвагоміших – про відновлення кредитування. Цей закон розширює права фінансових установ, а права позичальників і поручителів – звужує. Якщо позичальник не може повернути борг банку, то його віддаватиме поручитель. У разі смерті поручителя, його майно забере банк. Окрім того, банки зможуть змінювати відсоткову ставку протягом всього терміну дії кредитного договору.
Так само – закон про валюту. На стрибках валюти наживаються, а вони ухвалюють закон про паралельне ходіння електронних грошей замість того, щоб терміново розслідувати, хто наживається на стрибках національної валюти.
Ще один цікавий законопроект, який влада намагалась протягнути – №8225Д. Наша лідер Юлія Тимошенко просто розгромила цей законопроект на Погоджувальній раді ВР, адже він фактично дозволяє об’єкти стратегічної державної власності, що не підлягають приватизації, передати в концесію, або в управління – таким чином, фактично приватизувати їх без грошей. У 21 сторіччі, у демократичній державі! І завдяки цьому виступу законопроект до порядку денного навіть не включили. Тобто, ви бачите, що відбувається за спиною українців? Нас продовжують грабувати по-тихому, «по-новому». А що відбувається із ринком землі? Владі не потрібний чесний ринок – їй потрібно нажитися на чорноземах і простих українцях. Влада хотіла вчергове обманути українців і протягнути законопроект №3738Д, який би дозволив іноземцям скуповувати нашу українську землю, але поки що цього їй не вдалось зробити.
Знаю, що «Батьківщина» виступала проти відкриття ринку землі. Ваша фракція не змінила своєї думки?
Ми виступали не проти відкриття ринку землі. Ми виступали проти того, щоб відкривати його в умовах, коли немає відповідного законодавства. Проведене Всеукраїнською аграрною радою опитування свідчить, що мінімум 50% агровиробників хочуть відтермінування зняття «земельного мораторію» мінімум до 2022 року. Держава має думати не про те, як продати землю, а про те, як створити умови, щоб землю придбали саме селяни. А хто зараз із селян реально це може зробити, коли в нас понад 80% населення живе за межею бідності? Та й скасовувати мораторій зараз дуже ризиковано, адже ті, хто орендують землі зараз, матимуть право відразу викупити її. А ніхто з олігархів не стане переплачувати за те, що вони і так вважають своїм.
За наполяганням нашої фракції Рада зробила перший крок до запровадження законодавства, яке враховує інтереси нашого народу і убезпечує українські землі від масової прихватизації іноземцями і олігархами, проголосувавши Закон, який дозволить простим українцям, котрі працюють на власній землі, отримувати її у власність.
Законопроектом №7060 дозволяється після 7 років оренди 5 га державної ріллі приватизувати сімейним фермерським господарством 2 га безоплатно та 3 гектари з виплатою в розстрочку на 20 років. Тепер потрібно прийняти низку законів про підтримку фермерських господарств. Цими законами ми посприяємо створенню мільйонів фермерських господарств замість 35 тисяч. Великий камінь спотикання тут діюча провладна більшість – чи вона їх підтримає, чи продовжить просувати свої, вигідні тільки олігархам і іноземцям, закони про обіг земель сільськогосподарського призначення, а наші продовжить блокувати.
Стосовно Антикорупційного суду. Вже можете передбачити, як він працюватиме?
У нашій державі будь-яка інституція може працювати правильно, як це працює в Європі, за однієї простої умови. Влада і її оточення не мають на це впливати.
Щодо Антикорупційного суду – позитивним є те, що нам вдалося разом із міжнародними партнерами не допустити включення до Закону поправки, яка дозволяє розглядати апеляції по уже відкритих справах у судах загальної юрисдикції, а не в новоствореному Антикорупційному суді. Це б дозволило тим, хто вже під слідством, оминути розгляд апеляції в Антикорупційному суді.
На всі ці політичні ігри, які влаштовує провладна більшість, пішло дуже багато часу. Це тактика затягування часу. Пригадую, як провладні депутати відмовлялися голосувати важливі для українців закони, доки не проголосують їхні. Не розглянули закони про покращення податкового режиму для малого та середнього бізнесу, зниження тарифів на житлово-комунальні послуги, податковий суверенітет та офшорні компанії. Таким чином, влада себе убезпечує. Але такими порядками денними, які були на останній сесії, вона вбиває довіру людей до влади як такої.
Знаю, що Ви, як колишній медпрацівник, опікуєтесь українською медициною. Що прийняли для розвитку цієї галузі?
Скажу так – законів, які б глобально і на краще змінили ситуацію в медицині не приймали. А зараз ситуація в медицині така, що медична субвенція на 2018 рік покриває тільки 67% від фінансової потреби медичних установ. Решту змушені дофінансовувати громади і місцеві бюджети. За рахунок чого виник такий дефіцит? За рахунок розпіареної медичної псевдореформи, інакше її не назвеш. Адже у той час, як нереформовані заклади страждають, у реформованих збільшилось фінансування у 2-2,5 рази збільшилось фінансування. І МОЗ бачить лише другу цифру, про першу його чиновники мовчать.
Натомість, міжнародні експерти про це заявляють вголос. У листі до Верховної Ради один із найповажніших спеціалістів галузі дитячої онкогематології доктор Мартін Фрідріхс пише, що підтримка, виказана послами G7 і членами делегації ЄС медреформи, яку проводить Супрун, передчасна. Самі цілі МОЗа неправильні. Основною метою має бути не економія бюджетних коштів чи боротьба з корупцією, а створення системи профілактики захворювань і оптимального лікування пацієнтів, тобто забезпечення максимальної доступності медпослуг для всіх без виключень категорій населення.
Ситуацію потрібно рятувати терміново, адже система тримається на останній соломинці. Тому наша політична сила розробила законопроект, який мінімізує негативні наслідки від «реформи» МОЗа, і зараз збирає підписи. Це – закон про обов`язкове медичне страхування, коли за працюючого сплатить роботодавець, за непрацюючого – держава, і дуже сподіваюся, що ми вже восени зможемо його прийняти. Адже в інакшому випадку вже у наступному році система охорони здоров’я розвалиться остаточно.
А як щодо окремих напрямків галузі?
Із не таких глобальних законів, але які реально напряму рятують українців, відзначу Закон про трансплантацію № 2386а-1. Голосували ми його 17 травня, і це – дійсно історична дата для всіх українців, адже, на жаль, лихо може трапитися з кожним, а цього дня ми зробили максимально для того, щоб важкохворі отримали шанс на життя. Закон зможе врятувати понад 2000 людей щороку. Раніше важкохворі, яким потрібна була пересадка органів, мали збирати гроші чи лікуватися за державний кошт (якого завжди немає!) закордоном, бо не була виписана юридична процедура отримання згоди з боку донора чи її законного представника та порядок її відкликання. Тепер кожен українець зможе стати донором, при цьому закон попереджує зловживання у цій сфері і убезпечує конфіденційну інформацію і донора, і реципієнта. Він не змінює вже існуючого в українському законодавстві (Закон про трансплантацію – №1007-14) принципу «чітко висловленої згоди» («презумпція незгоди») про посмертне донорство (людина за життя дає згоду на вилучення анатомічних матеріалів письмово).
Знаєте, коли цей законопроект проголосували, люди – важкохворі і їхні родичі, що стояли під Радою, просто заплакали. Вони не вірили, що це колись відбудеться. Але для того, щоб цей законопроект запрацював, МОЗ має розробити ще підзаконну базу і втілити його у життя. І доки це станеться, а всі ми знаємо наскільки «швидко» і «чітко» працює команда Міністерства охорони здоров’я, українці вимушені лікуватися закордоном. А через те, що т.в.о. Міністра Уляна Супрун підписала недофінансований бюджет, гроші на програму лікування українців закордоном закінчилися. Передбачаючи це, ще взимку я подавав законопроект №8035, який збільшує фінансування програми лікування за кордоном. Але він і досі не проголосований. А що таке відсутнє фінансування за цією програмою? Це – смерті людей.
Через таку ганебну політику українці вже не вірять у цю владу. Вони побачили, що на крові українців, до влади прийшов новий олігархічний клан. І, знаєте, скільки я спілкуюся з людьми у маленьких селах і містечках, люди говорять, що у них вже опускаються руки і вони не вірять, що колись в Україні, як вони кажуть, буде життя, як у людей.
Що необхідно зробити, щоб відновити довіру до влади українців?
Питання не у довірі до влади, питання у самій владі – які вона собі ставить цілі: зробити життя українців кращим чи навпаки – на них нажитися. І на жаль, усе те, про що ми сьогодні говорили, свідчить про друге – влада, яку фактично винайняв на роботу народ, нехтує своїми службовими обов’язками, гарантуючи гарне життя не народу, а собі. І нашій фракції доводиться щодня відстоювати право простих людей на гідне життя, яке і так закріплене українським законодавством.
Як змусити владу рахуватися з народом? За діючого законодавства – ніяк. Чинна Конституція створювалась за зачиненими дверима, нашвидкоруч, і кожен Президент підлаштовував її під себе. От і виходить, що за нею у простих людей є лише обов’язки, а у влади – безпрецедентні права.
Єдиний вихід – разом із людьми розробити новий суспільний договір. Контролюючі органи мають стати чітко відмежованими від політичних діячів, уряду і парламенту. Щопонеділка вже проходять фахові обговорення положень нової Конституції, тобто нового суспільного договору, за модераторства самої Юлії Тимошенко. До цих обговорень залучено понад 80 науковців, фахівців та представників громадянського суспільства. І згодом ми плануємо проводити подібні заходи в усіх регіонах України. Як говорить Юлія Тимошенко, за 9 місяців внаслідок суспільної дискусії має народитися проект гармонійного суспільного договору, у якому представники влади не зможуть змінити навіть кому. І я впевнений, тільки за умови постійного діалогу ми зможемо відродити нашу Україну і зробити її однією з найзаможніших країн Європи.
Валерій Дубіль, народний депутат від «Батьківщини», Val.ua, 25 липня 2018р.