Аграрний комітет парламенту схвалив законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання окремих питань правового статусу земель фермерського господарства».
На комітеті я виступив з різкою заявою щодо проекту, оскільки він запроваджує норми, проти яких одностайно виступають аграрії, а саме – відкриття ринку землі.
Що ж такого «новаторського» пропонує цей законопроект?
1. Надання права на створення фермерського господарства усім громадянам України, незалежно від наявності у них відповідної освіти та досвіду роботи.
2. Законодавче закріплення статусу земельних ділянок фермерських господарств як земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
3. Можливість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або права оренди на них для ведення фермерського господарства лише на земельних аукціонах.
4. Можливість переоформлення права оренди земельних ділянок, що надані фізичним особам та використовуються для ведення фермерського господарства, на фермерське господарство як суб’єкт господарювання.
Звучить все начебто доцільно, але особливу увагу хочу приділити четвертому пункту.
Ринок землі почнеться після того, як фізичні особи, фермери почнуть переоформляти права оренди або власності на землю на юридичну особу.
За законом фізична особа, яка набуває земельну ділянку у власність або оренду, повинна протягом двох місяців створити фермерське господарство – юридичну особу (як правило ТОВ) і перереєструвати на неї земельну ділянку.
Утворена юридична особа може приймати інших учасників. Таким же чином у це товариство може увійти безліч фізичних осіб, які набули право власності чи оренди на сільськогосподарську землю.
Ці землі також переоформлюють на це товариство. Тобто створена компанія може володіти у статутному капіталі сотнями тисяч гектарів землі. Що ж далі може відбуватися з цим товариством? Що завгодно.
Товариство може бути продане будь-якому громадянину України або будь-якій іншій юридичній особі навіть з іноземним капіталом на підставі купівлі-продажу, або купівлі частки у статутному капіталі компанії.
Земля може бути вилучена за борги банком, оскільки ТОВ одержує право на отримання кредиту під заставу майна, і той розпоряджатиметься землею на свій розсуд. Мені здається, банків, які надаватимуть кредити таким ТОВ, буде багато.
І ще одне: землю передають лише через аукціони усім громадянам України, незалежно від наявності у них відповідної освіти та досвіду роботи. Цим викреслюють із списку можливих власників фермерів, які, навіть працюючи у цьому регіоні, навряд чи зможуть конкурувати з більш грошовитими «опонентами».
До речі, особа, яка виграла право на оренду землі, зможе передати її фермеру у суборенду за завищеними ставками і заробити на цьому як посередник.
Отже, законопроект створює легальний спосіб продажу земель великими масивами в обхід мораторію та можливість, не вкладаючи власний досвід і труд, отримувати прибутки.
Усі ці аргументи я навів на засіданні комітету моїм колегам – депутатам-аграріям. Тим самим, які, виходячи до фермерів на мітингах, обіцяють їм законодавчу підтримку і виголошують лозунги, що саме вони відстоюватимуть їх інтереси.
Я далекий від думки, що вони просто не зрозуміли, в чому криється та єдина норма, заради якої цей законопроект буде голосуватися у парламенті.
Вадим Івченко, народний депутат від «Батьківщини», Економічна правда, 18 квітня 2016р.