…І знову про те, як українська влада намагається заробити на своїх громадянах. У Києві власники автомобілів на іноземній реєстрації продовжують пікетувати Верховну Раду України. Вимоги незмінні – не ускладнювати процесу розмитнення та реєстрації авто на «євробляхах», а навпаки спростити цей процес, скасувавши акцизи.
Думки депутатів кардинально різняться. До прикладу, у Комітеті з питань податкової та митної політики кажуть, що зменшення ціни за розмитнення авто не можна допускати, оскільки це позначиться на недонадходженні податків до бюджету. У провладній політичній силі взагалі вважають, що розмитнення автомобілів не може коштувати менше, ніж 2,5-3 тисяч євро.
Українці – одна з найбідніших націй Європи – вимушені чи не вдвічі переплачувати за те, аби розмитнити авто, придбане за кордоном. Тому й розумію тих, які, застосовуючи «сірі» схеми, привезли автомобіль в Україну і продовжують їздити з іноземною реєстрацією. Але поряд із цим розумінням є також питання національного і державного інтересу та законодавчої бази, яких необхідно дотримуватись.
Те, що Україну заполонять автівки з польською чи литовською реєстрацією можна було спрогнозувати ще кілька років тому, а нині фактом є те, що вже понад з 5 мільйонів – трохи менше половини авт – завезені дійсно не за законом, а відтак країна втрачає додаткові надходження. У цій ситуації риторика про обов’язково високі ціни на ввезення авто видається кумедною, адже при несправедливо високих тарифах люди завжди шукатимуть вихід із ситуації. Пригадуєте, депутати мотивували високі податки за розмитнення тим, щоб підтримати український автомобільний ринок? Цікаве бажання, чи не так? У результаті – ані якісних українських авто, ані спрощення українцям купівлі транспортних засобів.
Загалом питання дійсно складне для вирішення, оскільки повноцінного балансу тут важко досягнути. Зауважу лише, що тепер правоохоронці отримали інформацію про всі автомобілі, які перетинають кордон, і можуть з легкістю виявляти незареєстровані в Україні авто, які порушують терміни перебування.
Варто також наголосити і на тому, що між європейськими країнами проблеми з розмитненням авто немає, оскільки вони перебувають в межах однієї економічної зони. Якщо ж авто ввозять в країни Європейського Союзу, то власник сплачує не більше 30% від його вартості. До речі, на такі умови погоджуються і українські водії, то чому б до них не дослухатися?
Можновладці повинні якомога швидше виробити програму, згідно з якою усі українські водії будуть у рівних умовах, а керівники митниці повинні взяти на себе відповідальність за ввезені авто, адже вони не завжди відповідають обов’язковим технічним нормам і, що життєво важливо – можуть призводити до небезпеки на автодорозі. Окрім того, терміново потрібно вплинути на вартість автомобілів на українському ринку. Закон ніхто не порушуватиме, якщо буде альтернатива не робити цього.
Додам ще одну ремарку: важливо, щоб питання «євроблях» політики не використали напередодні виборчої кампанії для реалізації своїх електоральних планів. Бо ж вкотре підтвердиться той факт, що нами, українцями, надалі просто маніпулюють.
Михайло Цимбалюк, голова Львівської обласної партійної організації ВО «Батьківщина», Facebook, 13 липня 2018р.