Михайло Цимбалюк: «Укрзалізниця» через корупцію втрачає мільярди гривень

У Верховній Раді презентували проміжний звіт тимчасової слідчої комісії з перевірки й оцінки стану АТ «Укрзалізниця». 

Це звіт-розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства України органами управління зазначеного підприємства, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства та основних виробничих показників.

В цілому проблематика діяльності «Укрзалізниці» описана у правильному руслі, втім зверну увагу на те, що ще варто було б вказати у цьому документі. Так, у звіті необґрунтовані звинувачення вантажовласників в тому, що їх дотують за рахунок «Укрзалізниці». Адже вантажні перевезення згідно з офіційною звітністю державного підприємства, є високорентабельними (27% у 2019 доковідному році) і покривають збитки від пасажирських перевезень (в Казахстані, до прикладу, рентабельність вантажних перевезень не перевищує 10%).

Протягом останніх років спостерігається негативна тенденція щорічного зниження вантажообігу АТ «Укрзалізниця», що і зазначено у звіті. Але сама ж причина була проігнорована звітом, адже це постійне зростання тарифів, негнучка цінова політика на послуги надання вагонів, низька якість сервісу в попередні роки, які змусили вантажовласників шукати альтернативу залізничним перевезенням. Подальше підвищення тарифів недопустиме, адже це залишить «Укрзалізницю» без вантажів та матиме серйозні фінансові наслідки для економіки України.

З одного боку у звіті вказано, що «Укрзалізниця» втрачає вантажну базу (і логічно, що це відбувається через високі тарифи в порівнянні з конкурентними автоперевезеннями), а з іншого закликають розширювати базу витрат (на персонал, на ремонти тощо), хоча очевидно, що це призведе до зростання собівартості, тарифів, втрати конкурентоспроможності і її вантажної бази на користь більш ефективних конкурентів, тих самих авто- і річкових перевезень.

Одним з ключових напрямків роботи повинна бути постійна оптимізація мільярдних витрат «Укрзалізниці» і закриття корупційних дірок, але щодо цього напрямку приділено дуже мало уваги, зараз без наведення порядку та вирішення системних питань, гроші просто розчиняться в неефективності.

На жаль, у звіті парламентської комісії відсутні висновки про неефективне управління майном «Укрзалізниці», зокрема, мова йде про величезні приміщення вокзалів, які жодним чином не комерціалізуються в інтересах підприємства; вантажні вагони, які стоять під парканом, поки приватні компанії возять вантажі; надлишкові ремонтні депо, які приватні компанії готові взяти в оренду і завантажити роботою, а зараз вони тільки генерують збитки.

У звіті недостатньо висвітлений ряд критично важливих проблем, які є системними й по суті є причинами поточного стану «Укрзалізниці», наприклад величезне непрофільне фінансове навантаження на залізницю у вигляді обов’язків покривати збитки в зарегульованому державою пасажирському сегменті, а це 13 мільярдів гривень втрат щорічно (це на 35% більше середніх фактичних інвестицій у 2017-2020 років в 9,6 мільярда гривень за рік) – держава повинна взяти на себе всі соціальні функції й залишити «УЗ» тільки бізнесові завдання, і не перекладати навантаження на бізнес через вантажні тарифи.

Ще один цікавий факт. Згідно з наведеними у звіті даними собівартість утримання одного вантажного вагона «УЗ» становить 967 гривень за добу – це колосально велика сума і жодна приватна компанія собі такого дозволити не може. Насправді витрати складають не більше 250 гривень за добу. І тут правоохоронці мали б перевірити чи не має у цьому сегменті масштабної схеми розкрадання в «УЗ» під виглядом ремонтів вагонів.

Нагадаю, що у 2020 році «Укрзалізниця» втратила через корупцію в закупівлях 8 мільярдів гривень. Це стало відомо після проведення аналітичної роботи НАБУ. Відтак завдання правоохоронців має бути запобігання не злочину, а недопущення повторення корупційних схем.

Михайло Цимбалюк, народний депутат від «Батьківщини», ЦЕНЗОР. НЕТ, 9 вересня 2021 року.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова