14 травня Верховна Рада має шанс нарешті заборонити рекламу сигарет у магазинах і захистити дітей від куріння. Антитютюновий законопроект N4030а серед переліку законопроектів, які депутати будуть розглядати наступного пленарного тижня.
Такий крок стане логічним продовженням курсу на захист здоров’я людей від тютюну, який Україна розпочала ще 2006 року. Саме того року Верховна Рада України ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну і зобов’язалась впроваджувати такі закони, які б допомогли зменшити рівень поширеності куріння і, в першу чергу, запобігти виникненню нікотинової залежності серед молоді. Одним із дієвих інструментів є захист від тютюнової реклами, яка зараз заполонила вітрини магазинів.
Третя Конференція Сторін Рамкової конвенції, повноправним учасником якої була держава Україна, ухвалила детальні Керівні принципи щодо втілення Статті 13 Рамкової конвенції. Пунктом 13 Керівних принципів передбачено: “Для забезпечення такого стану, при якому в пунктах продажу тютюнових виробів не буде жодних елементів, що стимулюють продажі, Сторони повинні повністю заборонити будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів в пунктах продажів, включаючи постійні пункти (підприємства) роздрібної торгівлі та вуличних торговців. Дозволяється лише перелік виробів та цін на них у текстовому форматі та без будь-яких стимулюючих продажі елементів”.
Хоча у 2012 році будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів були заборонені. Та це була б не тютюнова індустрія, якби не намагалася обійти законодавство, щоб і надалі просувати свою продукцію в особливо цинічний спосіб. Орієнтуючись, в першу чергу, на дітей та юнацтво.
Мова йде про рекламування тютюнових виробів у місцях продажу – а саме, сигаретні викладки у кіосках та на касових зонах супермаркетів із використанням привабливих зображень, яскравих підсвіток, провокативних дописів та інших інструментів маркетингу.
Дослідження підтверджують наявність тютюнової реклами у місцях продажу попри її законодавчу заборону. Глобальне опитування щодо вживання тютюну Всесвітньої організації охорони здоров’я вказують, що 63% дітей віком від 13 до 15 років та 25% дорослих в Україні помічають рекламу тютюну або ж стимулювання продажів тютюнових виробів у місцях продажу (магазинах, супермаркетах і кіосках). Асоціація педіатрів США попереджає про прямий зв’язок між наявністю рекламної викладки та початком куріння. Діти і підлітки, які бачать яскраві вітрини з красивим дизайном сигаретних пачок, мають на 64% більший ризик почати курити.
За даними ВООЗ, 6 з 10 дітей, які курять – намагалися кинути курити за останній рік. 6 з 10 дітей, які прямо зараз є курцями – хочуть кинути курити.
72% дорослих в Україні сприймають тютюнову викладку у вітринах точок продажу як рекламу. На щастя, українське суспільство розуміє силу рекламного впливу викладки сигарет та неприпустимість такої маніпуляції. Дослідження Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) демонструють, що 84% громадян України підтримують, щоб сигаретні викладки заборонили.
Зволікання з боку держави цією проблемою вже принесло невтішні наслідки – стався відкат у захисті людей від куріння. Потужні норми, які були запроваджені щодо заборони реклами тютюнових виробів та звільнення від куріння громадських закладів, зараз знівельовані тютюновою індустрією та її лобістами.
Прямим наслідком їхніх дій стало те, що зниження рівня поширеності куріння в Україні зупинилось. Якщо з 2010 по 2017 роки поширеність куріння зменшилась на 20%, то, за останнім дослідженням КМІС, у 2017-2019 роках відбулось навіть незначне зростання – на 2%.
Викладка тютюну слугує рекламою сигарет на вулицях наших міст. І найнебезпечніше, що діти бачать цю рекламу скрізь: дорогою до школи, магазину, йдучи на гурток чи під час прогулянок. Це щоденне нав’язливе нагадування дітям про куріння!
Неспроможність чи небажання Уряду забезпечити виконання антитютюнового законодавства повернуло тютюновий дим у заклади ресторанного господарства, 40% відвідувачів цих закладів спостерігали куріння там. «Родзинкою» стала відсутність оперативної та ефективної відповіді на поширення електронних сигарет, які вільно продаються дітям та створені тютюновою індустрією сигарети для нагрівання, які взагалі поза законодавчим регулюванням.
Для тютюнового монстра важливо повернути вживання тютюнових виробів у наш побут: громадські заклади, робочі місця, приватні оселі. Який саме тютюновий виріб вживатимуть люди – вже не важливо, адже тютюновій індустрії найважливіше заробити гроші.
Абсолютно переконаний, що рекламна викладка сигарет буде заборонена, як і кілька років тому зовнішня реклама сигарет, адже це суспільний та цивілізаційний вибір України. Наразі питання стоїть лише у тому, як швидко Парламент прийде до цього рішення.
Верховна Рада України VIII скликання може зробити свій визначний внесок у збереження тисяч життів дітей та молоді, які не почнуть курити через тютюнову рекламу та не помруть передчасно від хвороб викликаних курінням. Для цього потрібно проголосувати за законопроект N4030а, норми якого можуть запрацювати вже у цьому році і реклама тютюнових виробів зникне з поля зору людей.
Або ж це рішення прийме вже наступне скликання Верховної Ради. За рік часу доки Парламент переобиратиметься, в Україні від хвороб, викликаних курінням, помре 85 тисяч людей, за цей час орієнтовно така ж кількість людей стане новими курцями, переважно це будуть люди 13-27 років. Це плата яку понесе українське суспільство за неспроможність обраних ними політиків виконати волю виборців. За цей час тютюнові корпорації зароблять ще більше грошей, але людські життя вже не вдасться повернути.
У підсумку, рекламна викладка сигарет буде заборонена і молодь не починатиме курити, різниця лише у тому, скількома десятками тисяч життів доведеться заплатити Україні.
На часі прийняти законопроект N4030а та прибрати маніпулятивну рекламу сигарет, щоб допомогти українським дітям та молоді позбутися тютюнової залежності.
Ігор Луценко, народний депутат від «Батьківщини», УП.Блоги, 13 травня 2019р.