Завдання, яке гостро стоїть сьогодні, є значно ширшим, аніж лише зміцнення армії.
Без культу захисника країни, без цементуючої ідеї патріотизму сильної армії ніколи не буде, а наша держава залишиться у млявому стані і постійно виглядатиме пирогом, на розподіл якого є безліч претендентів.
По суті, мова йде про необхідність переходу до специфічної соціальної організації суспільства. На етапі вимушеної війни вона повинна походити на ізраїльську, а в перспективі на менш мілітаризовану швейцарську систему, але з обов’язковою сильною сучасною професійною армією.
Вирішення цього завдання вимагає істотних змін одразу за кількома напрямками.
Проходження військової служби за контрактом повинно стати не лише престижним, а й відкривати для молоді двері соціальних ліфтів, гарантуючи можливість здобуття вищої освіти за рахунок держави і надаючи безумовний пріоритет для зарахування на державну службу і до правоохоронних структур.
Соціальні ж ліфти для тих, хто обрав військову службу своєю професією, повинні працювати іншим чином. Необхідна система, що дозволяє військовослужбовцю стати архітектором і менеджером своєї кар’єри в армії. Така система, поряд з іншими стимулами для продовження служби, створить реальні передумови для стабілізації кадрового складу збройних сил і підвищення рівня професійної підготовки військовослужбовців.
Це вимагатиме докорінної зміни всієї кадрової роботи в армії, яка сьогодні значною мірою заснована на суб’єктивізмі і висуванні особисто відданих.
Аби широко поширений принцип «Я – начальник, ти – дурень» не ламав кар’єри молодих офіцерів, сержантів або солдатів і не змушував їх звільнятися з військової служби, необхідно впровадити незалежну систему рейтингів на висування і, в необхідних випадках, на отримання додаткової освіти у військовому або профільному цивільному вузі за рахунок армії і без звільнення зі служби.
Рейтинг повинен складатися з балів, що в певній пропорції відображають наявність бойового досвіду, знання іноземних мов, успішне проходження різних тренінгів за своєю та суміжними спеціальностями.
База даних кадрової служби Міністерства оборони, у разі досягнення певних показників, повинна автоматично зараховувати військовослужбовця до резерву на висування. Таке зарахування повинно супроводжуватися відрядженням військовослужбовця на спеціальний тренінг за менеджмент-програмою відповідного рівня.
Курс на впровадження такої системи закріплений у Новій стратегії миру та безпеки, оприлюдненій 30 жовтня 2018 року на однойменному Національному форумі.
Суть нової кадрової політики в Збройних Силах України сформульована лаконічно і чітко: «Пріоритет для кар’єрного зростання в армії мають отримати учасники бойових дій. Українських воєначальників необхідно вирощувати з солдат і офіцерів, які проявили себе на війні.
Країні потрібні високоосвічені ініціативні офіцери, що підготовлені для служби в сучасній армії, здатні приймати рішення, що поважають солдата й усвідомлюють відповідальність за кожне людське життя. Саме вони мають стати частиною нової еліти українського суспільства».
З метою підготовки нової системи роботи з кадрами у Воєнному кабінеті Юлії Тимошенко формується спеціальна експертна група. Кожен воїн-контрактник і кожен командир, який проходить службу або завершив її, має можливість взяти участь в розробці нової системи і включитися у роботу експертної групи 60. Розробка кадрової стратегії для Збройних Сил України.
Андрій Сенченко, координатор Воєнного кабінету Юлії Тимошенко, член Політради партії «Батьківщина», лідер Всеукраїнського руху «Сила права», Facebook, 28 січня 2019р.