Альона Шкрум: 20 стільців. «Вранці – голоси, ввечері – справи»

Я хочу пояснити людям, що сталося сьогодні у Верховній Раді під час голосування за Проект закону про внесення змін до процесуальних кодексів України N6232.

Майже тиждень у парламенті працювали лише депутати фракції «Батьківщини», «Самопомічі» та позафракційні, які намагалися виправити ту нову судову «реформу» під пана Президента, яка була подана до парламенту. 5000 поправок та найдовша редакція законопроекту в історії України з мабуть найбільшою кількістю контраверсійних положень.

Свої вимоги та застереження до законопроекту подали не лише депутати, але й адвокати, юристи, медіатори, громадські експерти: фундація DEJURE, Реанімаційний пакет реформ, Центр політико-правових реформ, представники кампанії «ЧЕСНО. Фільтруй суд!», Центр протидії корупції та Асоціація правників України.

Ці вимоги були надважливими: ми намагались зберегти відкритість судового процесу, його змагальність, доступ до правосуддя (хоч яке воно не є), доступність судових витрат для громадян, автоматизоване формування колегій суддів, відсутність зловживань і ручного управління судами і процесом. Більшість з наших вимог – банально відкинуті. Не для цього президент подав законопроект.

...Незалежний суд – це як філософський камінь для молодої демократії. Це та інституція, яка здатна перетворювати безнадію, свавілля та беззаконня – на справедливість, на єдині правила для всіх та єдину відповідальність за порушення. Хіба ми не розуміємо, що без незалежного суду не будуть рухатися жодні інші реформи?

Утім, уже не вперше в українській політичній історії президент держави вирішив не запроваджувати незалежні суди, а підпорядкувати їх собі та контролювати їх рішення і дії.

Президент пропонує закрити доступ до суду, надати старим підконтрольним суддям «на гачку» необмежені повноваження, зберегти за собою телефонне право для отримання потрібних судових рішень.

Те, що зараз влада називає «судової реформою Порошенка», раніше називалось «диктаторськими законами Януковича».

– – –

За 3 роки цієї Ради ми бачили багато зрежисованих голосувань за домовленості та за хабарі. Були і «пожежні машини» і «обмін посадами», але це голосування мені болить особливо.

Не тому, що кнопкодавство чи порушення регламенту, ні. Не тому, що тисячу зловживань та норм, які унеможливлять правосуддя, залишилися в кодексах.

Причина і іншому.

Розумієте, через величезну кількість зауважень до норм законопроекту, коаліція ніяк не могла зібрати голосів. А замість дискусії, врахування вимог юридичної спільноти та опозиції та вилучення ганебних положень з кодексів, коаліція вирішили зібрати голоси від депутатів Опозиційного блоку.

«За» законопроект N6232 сьогодні проголосувало 20 депутатів від Опоблоку. А голоси Опоблоку мають свою ціну.

Цього разу – ціна занадто висока навіть для пана президента та його фракції: це закриття «майданівських» справ та справ проти депутатів від Опоблоку і їх колишніх колег-регіоналів.

Консенсус між БПП, «Народним Фронтом» та Опоблоком досягнуто завдяки декільком поправкам.

Головна – поправка #109 до КПК депутата від Радикальної партії Андрія Лозового.

Ця поправка для Опоблоку, яка подана чужими руками – через їх союзника – Радикальну партію, а саме через пана Лозового, чия репутація і так добряче підмочена після подання про зняття недоторканності і звинувачень у незаконному збагаченні, та після вивчення його багато мільйонної декларацію зі святими мощами, годинниками й іконами. Йому особисто дана правка буде ой як у нагоді.

Це поправка, яка «знімає з крючка» колег з Опоблоку, а також колишніх регіоналів, на яких були відкриті кримінальні справи, унеможливлює ефективну роботу НАБУ щодо «майданівських» злочинів, бо зменшить строки розслідування таких справ з 2, 3, 5 років залежно від категорії справи – до 3 чи 6 місяців!

Пан Лозовий та його друзі-регіонали пропонують за допомогою цієї правки – по суті можливість закрити «майданівські» справи та справи щодо друзів Януковича і інших депутатів- колишніх регіоналів.

Під час розгляду законопроекту депутати збили цю поправку, але потім голова комітету повернув її разом з іншими 50-поправками, номер яких озвучив з голосу за секунду до голосування.

Що ж робити далі?

Ми будемо вимагати скасування результатів даного голосування, вказуючи на порушення Регламенту та Конституції України. Ми будемо вимагати від президента не підписувати закон та повертати його з вимогою скасувати дану норму.

Ми будемо битися усіма можливими шляхами проти поправок Опозиційного блоку та пана Лозового, які можуть звільнити від відповідальності вбивць Небесної Сотні та інших злочинців.

Але нам треба ваша допомога. Бо тільки разом ми можемо зупинити ці торги на кістках та це цинічне свавілля.

Бо це питання не можна замовчати і «заговорити» на ефірах. Про нього не можна забути. Про це має знати кожен.

Ви питаєте: «Чому злочинці не сидять за ґратами?» Ось чому, друзі.

Бо вони – при владі.

—-

* Додатково по суті поправки пана Лозового:

У змінах до статті 219 КПК пропонується вважати початком строку досудового розслідування НЕ момент повідомлення про підозру, а момент реєстрації інформації в Єдиному реєстрі досудових розслідувань.

Цей крок матиме катастрофічні наслідки, оскільки зменшить строки розслідування з 2, 3, 5, 10 чи 15 років залежно від категорії справи – до 3 чи 6 місяців. Таким чином, кількість відмов у початку розслідування при неочевидних злочинах значно збільшиться, оскільки правоохоронці не братимуть на себе відповідальність розслідувати ці злочини так швидко, та й не можуть це зробити.

Ці зміни унеможливлять ефективну роботу НАБУ та розслідування «майданівських» справ і справ щодо злочинів колишніх високопосадовців.

+Зміни до статей 242-244, 332 КПК передбачають, що тепер тільки суд зможе призначати експертизу. Це означає, що сторона захисту позбавляється свого права залучати експертів на договірних засадах, а сторона обвинувачення буде змушена чекати на дозвіл суду, щоб провести експертизу. Такий крок є порушенням принципу змагальності.

+Зміни до статей 303, 307 повертають до життя норми КПК 1960 р. щодо можливості оскарження до слідчого судді рішення (повідомлення) про підозру. Такий крок дозволить судам блокувати будь-яке кримінальне розслідування. Ця норма породить нові корупційні ризики при розслідуванні кримінальних проваджень.

Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини», Українська правда. Блоги, 3 жовтня 2017р.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова