Днями у Вашингтоні, у приміщенні Торговельної палати США, проходив Перший Американсько-український бізнес-форум. Там зібралися найвпливовіші американські бізнесмени, потенційні стратегічні інвестори України. Гадаю, зайве пояснювати, що західні інвестиції для нас є сьогодні життєво важливими, без них не відродимо економіку.
Тим неприємнішими стали тези заключного виступу на цьому форумі віце-президента США Джо Байдена. Слово «корупція» згадувалося у ньому 13 (!) разів.
«Настав момент істини, пане прем’єр-міністр. Настав», – почув Арсеній Яценюк, керівник української урядової делегації. – «Як українці знають із власного досвіду, недостатньо лише говорити про зміни; ми повинні зробити, реалізувати ці зміни. … Тепер вони повинні посадити людей у в’язницю. Вони повинні насправді це зробити», – закликав другий за вагою політик американської ієрархії український уряд.
На жаль, корупція залишається головною соціально-економічною бідою України. Ми переконуємося в цьому щодня і щогодини. На загальнодержавному рівні – постійні гучні корупційні скандали: то звинувачення уряду в багатомільярдній корупції від екс-начальника державної фінансової інспекції, то «битви» між кримінальними кланами за потоки контрабанди в Закарпатті зі стріляниною і загиблими, то сотні тисяч доларів і мішки з брильянтами, вилучені у високопосадових прокурорів.
На особистому рівні ми стикаємося з корупцією всюди, від слюсаря дяді Васі, який не полагодить кран без додаткової купюри, від лікарів, від поборів батьків у школах, до чиновників всіх рівнів, які злуплять хабар за будь-яку довідку або дозвіл.
Наша команда, «Батьківщина» і Юлія Тимошенко, ведуть послідовну і принципові боротьбу з корупцією.
По-перше, це інформаційна робота: витягуємо на світло хабарників і крадіїв, використовуючи можливості ЗМІ, інтернету, соціальних мереж.
По-друге, це робота законодавча, адже у нашій нормативній базі є прогалини і недоліки, якими цинічно користуються дорогі адвокати викритих хапуг.
Зі свого боку, роблю все від мене залежне у цьому напрямку як голова підкомітету з питань боротьби з організованою злочинністю парламентського Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.
Наведу лише кілька прикладів антикорупційних законопроектів, у підготовці яких наш комітет визначено головним і в опрацюванні котрих я беру участь.
Проект змін до Кримінального процесуального кодексу України спрямований на унеможливлення звільнення під заставу за корупційні злочини.
Останнім часом маємо багато випадків, коли взяті під варту за хабарі чи інші корупційні злочини чиновники, вийшовши під заставу, переховуються від правоохоронних органів. Їх не зупиняють суми застави в мільйони і навіть десятки мільйонів гривень, тому що накрали на кілька порядків більше.
Йдеться, зокрема, про екс-депутата Партії регіонів Сергія Клюєва, згаданих «діамантових прокурорів», колишніх керівників Держслужби з надзвичайних ситуацій. Багато таких високопосадовців повтікали до Росії, країни-агресора, уникнувши справедливого покарання.
Така ситуація є неприпустимою, тому законодавці нашого комітету запропонували, щоб запобіжні заходи у вигляді особистого зобов’язання, особистої поруки, домашнього арешту, застави не могли бути застосовані до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні корупційних злочинів.
Ще один законопроект передбачає посилення відповідальності за доведення підприємств до банкрутства. На жаль, доведення підприємства до банкрутства, а потім приватизація «збанкрутілого» підприємства новим «ефективним» власником стали звичною формою зловживань з державною власністю.
Таким чином державний бюджет позбувся багатьох мільярдів доларів. А чинне законодавство передбачає покарання за цей злочин у вигляді порівняно невеликого штрафу з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Тобто покарання для винної особи навіть не передбачає обмеження або позбавлення волі.
Новий законопроект пропонує доповнити статтю 219 Кримінального кодексу України частиною другою, яка передбачає за доведення до банкрутства, вчинене керівником, державного підприємства або підприємства, в якому частка державної власності складає 50 % + 1 голос, або іншою посадовою особою, що має право вчиняти розпорядчі дії, – покарання не лише штрафом від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років, але і позбавлення волі на строк від двох до п’яти років.
Іншим законопроектом передбачається посилення відповідальності за вчинення злочинів службовою особою, яка займає особливо відповідальне становище, до позбавлення волі на строк від восьми до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, з конфіскацією майна та зі спеціальною конфіскацією.
Ще один проект підвищує відповідальність за порушення, пов’язані з корупційною складовою: зокрема, пропонується введення покарання за злочини особливої тяжкості, пов’язані з корупційною складовою, у вигляді довічного позбавлення волі. Детально розписані підстави для штрафування за корупцію, щоб ефективно поповнювати держбюджет.
Фракція «Батьківщина» зробить все, щоб Верховна Рада проголосувала за ці та інші закони, спрямовані на боротьбу з корупцією. Якщо ми не зламаємо хребет корупції, вона може іржею роз’їсти зсередини українську державу.
Поволі, але реформи в силових відомствах зрушили з місця. Хочеться сподіватися, що створення Антикорупційного бюро сприятиме боротьбі з корупцією і зловживання у вищих ешелонах влади.
Столиця та кілька великих міст України вже побачили новації в системі МВС – поліцейських дорожньо-патрульної служби. Це справді нові люди з нормальними інтелігентними обличчями, доброзичливі, позбавлені «інстинкту хабара», властивого нинішнім «даішникам».
На нашому окрузі дехто боїться того, що будуть ліквідовані міліцейські відділки. Можу заспокоїти земляків: якість і оперативність охорони громадського порядку після реформи не постраждають. А отримання довідок і дозволів налагоджується в електронному вигляді. Вже зараз Міністерство юстиції, Мінсоцполітики відкрили низку сервісів через інтернет. Людям це піде лише на користь, адже чим менше контактів з чиновниками, тим легше життя.
Ще одна форма моєї роботи як законодавця – подача депутатських запитів до міністерств та відомств. Серед останніх: щодо встановлення справедливих тарифів на житлово-комунальні послуги, електроенергію та водопостачання для мешканців Сумської області; щодо окремих проблемних питань при реалізації вимог законодавства про працю в освітній галузі в Лебединському, Охтирському, Тростянецькому, Великописарівському та інших районах Сумської області; щодо недопущення закриття відділень «Укрпошти» в сільській місцевості Лебединського, Охтирського, Тростянецького, Великописарівського та інших районів Сумської області.
Також мої запити стосувалися виділення коштів з держбюджету на водогони, артезіанські свердловини, лікарні та інші соціальні об’єкти в населених пунктах 162-го округу. Дещо вдається з вибити з уряду.
Але кошти з держбюджету та місцевих бюджетів підуть на цільові призначення лише за однієї умови – якщо у місцевих органах влади не буде корупціонерів. Тому вибори до місцевих органів влади 26 жовтня набувають особливого значення. Громади мають обрати туди гідних людей, представників тих політичних сил, які борються проти хапуг і бюрократів. І поставити надійний бар’єр для корупції у місцевій владі.
Владислав Бухарєв, персональна сторінка у Facebook.