Недолугий план проведення медреформи поставив лікарні на коліна.
Помилки чиновників вартують людям вдвічі більших затрат на медичне обслуговування. Українці мають вибір: плати «подвійний» тариф або їжджай за десятки, сотні кілометрів за меддопомогою.
Нещодавно отримав листа із Прилук. Виділена сума медичної субвенції з держбюджету у них на 30,4 млн грн менша за необхідну! Її вистачить на фінансування екстреної медичної допомоги та міських лікарень і поліклінік тільки частково. Заробітних плат зможуть видати тільки на 52% від потреби (!), полиці з медикаментами будуть напівпорожні, частково – зможуть оплатити комунальні послуги. Що це означає? Значить, щоб лікарні не позакривалися, місцевий бюджет має виділити ці кошти. Отже, місто не зможе фінансувати інші необхідні напрямки – ремонт доріг та розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури, розвиток комунальної сфери і програми з енергозбереження. Останні, до речі, можуть значно скоротити комунальні платежі.
Люди просто не розуміють, чому медреформу так піарить і президент, і прем’єр, і представники МОЗу, коли насправді реформа більше забирає, і не дає навзаєм фактично нічого. Розповім, чому так вийшло і що ховається за словосполученням «медична реформа», яким так часто апелює влада.
Насправді, подібні наслідки чекають на більшість лікарень України, адже окремий, дійсно профіцитний бюджет на проведення медреформи у бюджеті на 2018 рік не передбачений.
Наведу кілька цифр. У 2018 році бюджет системи охорони здоров’я збільшився лише на 16,9% – з 55,9 до 65,4 млрд грн. А загальний обсяг видаткової частини бюджету – на 17,9%. Частка бюджетних витрат на медичне обслуговування у структурі всіх державних витрат не тільки не збільшилась – вона зменшилась!
Так, за старої системи фінансування медицини збільшення бюджету майже на 17% могло врятувати медичні установи від закриття, на їхнє утримання грошей би вистачило. Можна було і компенсувати інфляцію у 13,7%, зростання мінімальної заробітної плати (на 16,3%), зростання вартості ліків (на 14,7%). Тобто, якщо б витрати збільшили рівномірно за всіма напрямками – первинка, вторинка, третинка, екстренка тощо, – мінімально необхідне фінансування наші лікарні б отримали. Та владі потрібно показати результат хоча б на одному з напрямків. Грошей, окрім цих 16,9%, немає, тобто немає додаткового достатнього фінансування проведення медреформи. І який влада знайшла вихід?
Заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк у своєму нещодавньому інтерв’ю виданню «Лівий берег» сказав: «Реформа не є примусом. Це здоровий механізм позитивної фінансової мотивації».
Тобто, для проведення реформи на первинці МОЗ знайшов додаткові ресурси для мотивації медичних установ і лікарів. Але ми пам’ятаємо, що грошей на це у бюджеті не було. І тому владі лишилося тільки одне – перекинути фінансування з одних напрямків – на інші.
Оскільки у цьому році влада афішує проведення медреформи на первинці, саме її фінансування збільшили аж на 37%.
Ну от вдумайтесь. Первинці дали більше фінансування, та рівно на стільки ж менше отримали інші напрямки – спеціалізована та екстрена медична допомога в регіонах. Пам’ятаєте історію із закриттям лікарні у Любечі? Так от вам і результат. Грошей не вистачає, треба оптимізувати, а значить – треба закрити. А чому не вистачає? Бо їх перекинули на первинку. Так само із «екстренкою», яку взагалі «задушили» через недофінансування – вже скільки разів медики на акції протесту виходили!?
Закладене в бюджет 2018 року збільшення фінансування спеціалізованої та екстреної допомоги на 6% не може покрити навіть збільшення (мінімум на 15,6%) реальних витрат медичних установ.
Влада просто переклала фінансування на місцеві бюджети – у цілому вони «доплатять» мінімум 7,5 млрд грн! А ті, хто не зможе – просто закриють свої медзаклади.
Так от, на первинку виділили 13,3 млрд грн (8,3 централізовано і 6 у складі субвенції). Щоб показати успішність (і результативність!) реформи первинної медичної допомоги ближче до президентських виборів, МОЗ пішов далі.
Більшу частину виділених коштів МОЗ планує використати тільки у другому півріччі 2018 року. З 13,3 млрд на перше півріччя передбачається 6, а на друге – 8,3 млрд. У результаті, рівень фінансування первинної медичної допомоги у другому півріччі 2018 року зросте в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року (фінансування 4,85 млрд) на 65%. Врахуємо, що в 2018 році тільки до 30% пацієнтів перейдуть на нову організаційно-фінансову модель надання первинної медичної допомоги. Це – ще один плюс для влади, яка зможе домалювати збільшення фінансування до 90-120% від рівня 2017 року! Це ті показники, з якими влада вийде до людей і скаже, що вона досягла результату! Але ж насправді, це – маніпуляція цифрами.
Саме підтасовкою фактів, такими вичурними шляхами, влада і проводить «реформу» – просто перетасовує фінансові потоки. А мала б знайти додаткові гроші (на президента, кабмін і Верховну Раду знайшлися, на медицину – ні!?), ввести страхову медицину, продумати кожен крок реформи.
Через непрофесіоналізм (чи то навпаки – професіональний обман) влади мешканці Прилук вже платитимуть двічі – з державного бюджету і з місцевого. Або заклади просто зникнуть.
І на завершення. Як вже говорив, наприкінці цього року МОЗ зможе вийти і відзвітувати за «успішно проведену реформу» перед українцями (вище наводив цифри). І згадати, що ініціатором її начебто був президент. А тут – за кілька місяців будуть і президентські вибори, і піар на «144 успішних реформах влади».
Та влада не розуміє єдиного – українці ці «реформи» відчувають на собі. Жителі Любецької ОТГ, Прилук…
Хто наступний?!
Валерій Дубіль, народний депутат від «Батьківщини», Lb.ua, 14 лютого 2018р.