МОЗ вчергове доказало свій непрофесіоналізм. Маю на руках результати аудиту Рахункової палати проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей». За нього відповідає МОЗ. До речі, вчора результати Проекту обговорював профільний комітет Верховної Ради.
Для тих, хто вперше про нього чує, трішки повернуся назад. У червні 2015 в нашій країні стартував проект «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей». Проект спрямований на підтримку проведення реформи охорони здоров’я. Для цього, по-перше, потрібно було вирішити системні завдання на центральному рівні: розвинути eHealth, створити систему громадського здоров’я, підтримати дієздатність МОЗа й інших ЦОВВ, провести заходи з інформатизації, допомогти впровадити нову систему фінансування, вирішити кадрові питання. По-друге, на регіональному рівні мали бути створені так звані «точки зростання», на які б спиралася реформа. Кожна область мала вибрати свій окремий проект, який би вирішив найболючішу проблему в системі охорони здоров’я.
Для цього проекту ще на самому початку Міжнародний банк реконструкції та розвитку готовий був виділити 500 млн дол., але через непідготовлену документацію Україна змогла залучити тільки 214,7 млн дол. Та навіть ці гроші ефективно українська влада не змогла використати. Про це йдеться в аудиті Рахункової палати. Окрім того, за 1,5 року, а це – третина від часу на його реалізацію, проект знаходиться на початково-організаційному етапі, договорів з фінансування у рамках проекту підписано лише на суму 9,2 млн дол., а це – 4% від загальної суми проекту. При цьому об’єм коштів, які використав МОЗ і обласні адміністрації фактично дорівнює об’єму коштів, які були виплачені Україною кредитору за обслуговування кредиту. Так, МОЗ отримав тільки 2,7 млн дол. на проекти, з них 1,2 млн пішло на обслуговування позики, понад 66% коштів (1,3 млн дол.) витратили на консультаційні послуги з управління Проектом і його супровід. А решту – на проведення закордонних навчальних поїздок та інформаційних кампаній! Який сенс було брати кредит?
Цікаво й те, що українські області втратили шанс використати ще понад 20 млн дол. – 43 договори просто не встигли вчасно підписати, бо МОЗ не надав їм належної уваги і недостатньо контролював виконання проекту.
Постраждали від цього фактично всі громадяни областей, де мав реалізуватися Проект. МОЗ позбавив їх можливості проводити профілактику і лікування серцево-судинних захворювань і раку за допомогою новітніх досягнень. Цитую: «упровадження МОЗ нового фінансового механізму на основі системи діагностично-споріднених груп, оцінки системи громадського здоров’я України та розвитку відповідної стратегії не забезпечено».
Не набагато краща ситуація у областях, де проект все ж почав реалізовуватися. Наприклад, у Запорізькій і Львівській – регіональні субпроекти просто не встигли закінчити за відведений для цього термін (2017 рік), а тому час на виконання продовжили.
Систему eHealth, про яку так запально розповідають у Міністерстві, українці чекатимуть довго – укладено тільки 5,7% від передбаченого обсягу договорів зі створення системи електронної охорони здоров’я, їхнє підписання затримується, як і складання реєстрів закладів охорони здоров’я та медичного персоналу. Не почалося і реформування системи громадського здоров’я, передбачене Проектом. Причина та ж сама – МОЗ довго узгоджує договори із ВООЗом.
Рахункова палата визначила: «Планування і проведення закупівельних процедур здійснювалися з недоліками і порушеннями встановлених процедур». Зокрема, МОЗ використовував кошти кредиту з порушенням профільної постанови Кабміну №350 від 27.05.2015 Про порядок виділення субвенцій на реалізацію цього Проекту в регіонах.
Головна причина чергового провалу проекту МОЗом – відповідальне профільне Міністерство не забезпечило його підготовку й організацію, а також не проконтролювало його реалізацію. Маємо результат: гроші – не використані, наші громадяни не зажили «по-новому». Кожен українець через податки виплачуватиме цей кредит разом із процентами з власної кишені декілька десятиліть. Ми вже платимо відсотки за гроші, які ще не отримали. Ми платимо відсотки за гроші, які заплатили чиновникам не за суть проекту, а за його супровід.
Проваливши цей проект, влада робить неможливим у майбутньому отримати міжнародне фінансування реальної медреформи.
Валерій Дубіль, народний депутат від фракції «Батьківщина», «Lb.ua», 17 січня 2018р.