В Україні немає офіційної статистики щодо рейдерських атак. В Асоціації фермерів говорять про близько 8 тисяч випадків рейдерського захоплення земель у 2016 році.
За 2017-й зареєстрованих випадків неправомірного захоплення бізнесу – понад 700. Особливо велику кількість атак рейдерів зафіксовано в Кіровоградській, Дніпропетровській, Вінницькій, Хмельницькій, Волинській, Одеській областях. Знищуються підприємства, десятки тисяч людей втрачають робочі місця. Україна стає цариною рейдерства та переділу власності.
За допомогою платних псевдопатріотів і «громадських працівників на зарплаті» тотальним рейдерством займаються і місцеві князьки. Як правило – за схвалення та підтримки своїх київських шефів. Механізмами таких незаконних дій є підробка документів, фальсифікація рішень наглядових рад, договорів оренди, прав оренди землі тощо.
Є й інші схеми: кримінальні елементи збиваються в бригади, одна з яких приїжджає до фермера і начебто намагається відібрати майно, але тут же з’являється інша і пропонує «захист» за чималі кошти. Фермерам не лишається нічого іншого як платити…
Держава опору не чинить, оскільки влада працює тільки для того, аби давити опозиціонерів, а боротись зі злочинністю у неї немає ні сил, ні засобів, ні бажання! Хоча в усьому світі саме по силі захисту населення влада і оцінюється.
Фермери стукають в усі двері – до правоохоронних органів, урядових інституцій, напряму до президента або прем’єр-міністра. Максимум, на що вони можуть розраховувати, – непевне «дамо команду розглянути питання»…
А за цей час змінюються власники паїв, штучно нагромаджуються борги; відбирають техніку та врожай, чинять постійний тиск із порадами «не пручатися».
Депутати неодноразово звертались до уряду та президента з вимогою розслідувати злочини за всіма зафіксованими випадками і вжити заходів. Навіть було створено постійну міжвідомчу робочу антирейдерську групу із залученням керівництва Генеральної прокуратури України, МВС, Мін’юсту та обласних адміністрацій. Але за майже рік роботи похвалитись чимось вона не може.
У цей час особливо цинічним, як на мене, виглядало виключення з порядку денного парламенту у так званий «аграрний день» розгляду важливого законопроекту №8121 з протидії рейдерству. Можна це назвати відсутністю політичної волі, але на мою думку, це не що інше, як злочин. Злочин проти українських аграріїв та іміджу країни загалом.
Ще одна біда для українського бізнесу – узаконене «рейдерство» правоохоронних органів. За останні чотири роки зафіксовано понад 100 тисяч обшуків. У цілому по Україні кількість обшуків порівняно з 2013 роком зросла більше ніж у 80 разів. Масово відкриваються кримінальні провадження проти підприємців нібито «за фактами» умисного ухиляння від сплати податків, але фактично правоохоронці втручаються у діяльність підприємства, забираючи печатки, документи, техніку тощо. Створений аби запобігти цьому так званий закон «маски-шоу стоп» – не працює.
У 2014 році судами було надано 64 тис. ухвал про дозвіл на обшук, у 2015-му – 75 тис., 2016-му – 96 тис., 2017-му – понад 100 тис., тобто щодня проходить 273 обшуки!
За період 2013-2017 рр. кількість кримінальних проваджень за ст. 212 КК України (ухилення від сплати податків, зборів), зменшилася з 822 до 365. Ця статистика на перший погляд виглядає позитивно. Але при цьому за цей самий період кількість ухвал про арешт майна зросла майже у 40 разів: якщо у 2013 році у кримінальному провадженні за ст. 212 було винесено 26 таких ухвал, то у 2017-му – 993.
Куди ж подітись українському підприємцю або фермеру?
Ситуація вимагає негайного удосконалення нормативної бази. Тому мною було зареєстровано проект закону України №8459 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо посилення гарантій дотримання прав фізичних та юридичних осіб під час досудового розслідування)», який спрямований на вдосконалення закону «маски-шоу стоп».
Законопроектом запропоновано:
– дозволити оскаржити ухвалу про надання дозволу на обшук у суді апеляційної інстанції після її отримання, а у випадку скасування такої ухвали – негайно повернути вилучене майно;
– якщо під час розгляду клопотання про проведення обшуку не було доведено необхідність вилучення певного майна, то його вилучення в ході проведення обшуку заборонити;
– скасувати як підставу для тимчасового вилучення комп’ютерного обладнання необхідність проведення експертизи;
– розширити права адвоката під час надання правової допомоги свідкам, зокрема на фіксування слідчих дій.
Цим документом ми законодавчо захищаємо підприємства від засилля перевірок.
Доти, доки в нас можна просто привезти міцних хлопців і захопити ферму, завод, фабрику, магазин, будмайданчик або агропідприємство – економіки не буде. Сам факт можливості силового віджимання власності ставить хрест на перспективах держави, бо це найпереконливіша антиреклама для потенційних інвесторів! Іноземці ніколи не прийдуть у таку країну, та й вітчизняні підприємці не захочуть щось будувати і створювати за таких правил гри.
Рейдер в обов’язковому порядку має сісти в тюрму, щоб це стало наочним прикладом для його можливих послідовників. Рейдерство має бути винищено в Україні найжорсткішими методами! А правоохоронні органи також мають нести відповідальність за неправомірні дії, направлені на зупинення працюючих підприємств. Для української економіки це питання життя або смерті!
Вадим Івченко, народний депутат від «Батьківщини», «AgroNews», 27 червня 2018р.