Закінчився 2016 рік, відійшли в минуле фермерські баталії під Верховною Радою проти скасування спецрежиму ПДВ та на захист своїх, вже досягнутих в попередні роки, здобутків, парламентарі, не звертаючи уваги на селянські акції прийняли Бюджет – 2017.
То що ж селянин буде мати на цей рік? Чого йому чекати від Держави?
Про це народний депутат фракції «Батьківщина», заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин Вадим Івченко розповів в інтерв’ю газеті «Вісник Фермер України».
ВФУ. Вадиме Євгеновичу, проаналізуйте коротко, що дає аграрний сектор економіки Державному бюджету України?
В. І. Ні для кого не є секретом, що за останні роки сільське господарство стало для України локомотивом економічного розвитку. І частка його в структурі валового внутрішнього продукту (ВВП) України неухильно збільшується.
За підрахунками експертів за 2016 рік підприємства АПК заплатили в бюджет тільки у вигляді сплати ПДВ, акцизів, фіксованого та соціального податків, податку на прибуток, земельного податку та податку на нерухомість близько 93 млрд гривень. Тобто, майже 17 % ВВП галузі.
ВФУ. І чим же Уряд віддячив своїм годувальникам? Що втратили аграрії, в плані підтримки, за минулий рік?
В. І. Бюджет-2017 для аграріїв є бюджетом бідності та обману: ліквідовано всі пільги, галузь переведено на загальну систему оподаткування. Непряму підтримку, яка була в усіх, замінили на пряму, яка є недостатньою і розподіляється в ручному режимі. Невже не зрозуміло, що цими методами не просто буде погіршено умови праці українських підприємств, фермерів, сільськогосподарських товаровиробників, переробників. Всі ці фактори їх просто задушать, а розвиток сільської інфраструктури взагалі зупиниться.
ВФУ. Що реально отримав аграрний сектор в бюджеті 2017 року?
В. І. В пресі бравурно оприлюднили рекордну цифру – 5,5 млрд гривень, які нібито передбачені в бюджеті 2017 року для аграріїв. А в реальності сума буде значно меншою. Чому? Велика частина цих грошей – із так званого спецфонду. Відповідний закон щодо спецконфіскації не прийнятий, і вважаю, шансів отримати більшість голосів «за» у уряду мінімальний. Тобто, реально говорити про те, що аграрії отримають трохи більше ніж 4 млрд гривень. Варто зазначити, що в цю суму входить і програма відшкодування відсоткових ставок — 300 мільйонів для компенсації по кредитам.
ВФУ. Хто цими коштами зможе скористатися?
В. І. На жаль, малий та середній фермер взагалі лишився і без підтримки і без останніх пільг.
Сама підтримка буде розподілятись урядом, тобто – в ручному режимі. Отже більш детально інформацію щодо розподілу дотацій ми зможемо проаналізувати лише тоді, коли отримаємо порядок розподілу коштів урядом.
З впевненістю можу сказати – у 2017 році більш-менш стабільно почуватимуть себе лише агрохолдинги та великі аграрні корпорації, які виробляють сировину, мають переробку та пакування, складські приміщення, і можливість продавати свою продукцію на внутрішньому та зовнішніх ринках. Їм погоджено автоматичне відшкодування ПДВ при поданні декларації.
ВФУ. А що ж заплановано для розвитку саме фермерства?
В. І. Я пропонував внести наступні правки:
- Передбачити критерії сільськогосподарських товаровиробників, які мають право на бюджетні дотації. А саме:
– обсяг доходу такого підприємства протягом одного календарного місяця має не перевищувати 5 мільйонів гривень;
– підприємство реалізовує продукцію на внутрішньому ринку України;
– продукція, яку переробляє підприємство, ним же вирощується, відгодовується або збирається;
– встановлюються критерії щодо поголів’я тварин.
- Якщо в складі засновників декількох новоутворених підприємств зазначені одні й ті ж особи, такі підприємства не отримують бюджетні дотації.
- Запропонував обмежити дотації сумою 50 мільйонів в одні руки. Це унеможливить розподіл цих дотацій на великі аграрні компанії.
Але в тій ситуації, коли проштовхувався бюджет, всім було не до правок і закон прийняли як є.
Як же відреагує бізнес на такі утиски? Невеликі підприємства, фермерські господарства, підрахувавши баланси, або просто закриються, або продадуть свій бізнес великим товаровиробникам чи підуть у тінь. Така тенденція може призвести до більшого укрупнення і так великих корпорацій у найближчі роки.
ВФУ. Чому держава, скоротивши підтримку на вимогу МВФ, не підтримує фермерів як це роблять в Євросоюзі?
В. І. Маже всюди в Європі аграрний сектор є дотаційним. Оскільки це робочі місця і найголовніше – продовольча безпека країни. Його не розглядають виключно як економічну складову. У більшості випадків це соціально-економічна складова. Чомусь наш уряд так не вважає. І тут МВФ ще підливає масла в вогонь з пропозиціями найпізніше у квітні прийняти закон про обіг земель, або ж виділення кредиту буде під питанням. А наш уряд перетворився на такого собі найманого працівника, який працює на замовлення того, хто буцімто повинен нам допомагати вийти з кризи, але насправді підсадив нас на фінансову голку та своїми вимогами перетворює країну на сировинний додаток.
«Державний бюджет на 2017 рік є людиноцентричним, адже враховує підвищення соціальних стандартів, підтримку аграрного сектору, будівництво доріг», – рапортував очільник Кабміну. Що ж, гасла виголошувати просто. Мені здається, що або знову почнемо вносити правки у Податковий кодекс десь навесні, або люди невдовзі можуть показати «чорну мітку» таким реформаторам!
Вадим Івченко, народний депутат від «Батьківщини», «Вісник Фермер України», січень 2017р.