Укладений у Мінську Протокол щодо транзиту російського газу може призвести до підвищення тарифів для населення та вітчизняних видобувачів, а також суттєво зменшити надходження до бюджету.
На цьому наголосив народний депутат від «Батьківщини», перший заступник голови комітету з питань енергетики та ЖКП Олексій Кучеренко в ефірі «4 каналу».
За словами народного депутата, представники влади погодилися на умови значно гірші, аніж ті, що були в «транзитній угоді» 2009 року.
«Щороку Україна отримувала три мільярди доларів за транзит за останні десять років. Згідно з новим контрактом, вона буде отримувати набагато менше – 1,3 мільярда доларів. Щорічні сумарні платежі до бюджету за останні десять років сягали 1,4 мільярда доларів. За новим контрактом у вітчизняну казну буде потрапляти всього 350 мільйонів, а це в чотири рази менше. Доходи від транзиту були на рівні 3% ВВП, а зараз це буде приблизно 1% ВВП. Тариф на транспортування газу для всіх споживачів України в результаті зросте вдвічі та буде сягати суми 346 гривень та відобразиться на платіжках усіх споживачів. Тариф на вхід до газотранспортної системи для всіх вітчизняних видобувачів збільшиться аж у чотири рази», – зазначив Олексій Кучеренко.
Парламентар застеріг, що неналежна завантаженість української ГТС також може мати негативні наслідки як для українських споживачів, так і для державного бюджету.
«У нас так побудована газотранспортна система, що тільки за умови її повної експлуатації вона функціонує належним чином. Інше питання, як поведе себе система, коли її навантаження, як заплановано згідно з контрактом, буде у два рази менше. Фахові енергетики кажуть, що при такому навантаженні українська ГТС перетвориться із дохідного бізнесу у підприємство, яке ледь покриває власні затрати на виробництво», – наголосив Олексій Кучеренко.
За словами Олексія Кучеренка, угода фактично позбавляє сенсу анбандлінг української ГТС, який мав би надати газотранспортній системі незалежність та позбавити її від стороннього впливу.
«Казали, що без анбандлінгу нічого не буде. Але ж НАК «Нафтогаз» лишився в схемі та отримав нову функцію – координатор контракту. Таким чином, «Нафтогаз» буде продовжувати керувати транзитом та отримувати за це кошти від «Газпрому». Таким чином, розхвалений владою анбандлінг перетворюється в абсурд. Тому питань зараз набагато більше, ніж відповідей. Ще будуть аналізи експертів, побачимо остаточні варіанти контрактів. Але це точно не ті досягнення, якими варто хвалитися владі», – резюмував Олексій Кучеренко.