Михайло Цимбалюк: Залежність від ворога – загроза національній безпеці та економіці України

В Україні буквально за кілька днів автозаправні станції підняли ціни на бензин та дизель в середньому на півтори гривні за літр. Якщо ж відстежити ситуацію з початку цього року, то ціна на паливо в середньому зросла на 2,5-3 гривні за літр. Відтак наша країна посіла останнє місце у рейтингу країн Європи за доступністю бензину: кількість палива, яке можна придбати на середню зарплату, стала найменшою серед європейських держав.

Серед низки причин такого подорожчання економісти називають зміну курсу національної валюти. У січні на валютному ринку відбувалися потрясіння. На тлі новин про можливу агресію з боку Росії в січні цього року гривня втратила понад 6% вартості. ОскількиУкраїна імпортує майже все паливо, то його ціна чітко залежить від курсу національної валюти.

До названих факторів, що впливають на вартість пального, слід додати ще й державне регулювання. Що передбачає урядовий документ? На період карантину, який діє з березня 2020 року, мережі АЗС можуть встановлювати обмежену націнку на свої основні товари: не більше 7 гривень на дизпаливо і 5 гривень на бензин. Середню вартість нафтопродуктів розраховує «Нафтогаз» на основі європейських котирувань і надає розрахунки Мінекономіки.

Так, до прикладу, з 36 гривень, які ми витрачаємо на бензин А-95, 6 гривень – це ПДВ, ще 7 гривень – акциз. Якщо казати про дизельне паливо, то 6 гривень від його ціни становить ПДВ та 4,50 гривні – акциз.

Поряд з тим необхідно терміново позбавлятися залежності від країни-агресора Росії та Білорусі. Зараз же Україна за рахунок власного виробництва покриває лише 49% від обсягів споживання бензину, 15% – дизпалива та 20% – скрапленого газу. В результаті загального занепаду нафтопереробної галузі в Україні залишився тільки Кременчуцький нафтопереробний завод. Натомість Уряд нічого не зробив зі свого боку, щоб підписати контракти щодо відновлення нафтопереробних комплексів у Надвірній, Дрогобичі, Одесі, Херсоні. Урядовці просто відмовчуються і очікують «манни небесної» або ж вони працюють за принципом «а може омине»…

За результатами 2021 року Україна імпортувала з Білорусі нафтопродуктів на суму 2,4 мільярди доларів. Загальний обсяг імпорту за цією групою товарів склав 5,6 мільярди доларів. Таким чином, частка Білорусі в українському імпорті нафтопродуктів складає 43%. Варто наголосити, що Білорусь не добуває нафти.

Другим найбільшим експортером до України є Росія, звідки торік було завезено нафтопродуктів, переважно дизелю і скрапленого газу, на 1,2 мільярди доларів.

Третім у списку постачальників стала Литва, звідки надійшло пальне на 655 мільйонів доларів. Проте зараз цей канал постачання для України закрився через те, що Білорусь заблокувала перевезення литовських товарів через власну територію. Тому за оцінками фахівців, ця частка українського імпорту також відійде до Білорусі. В результаті, Росія та її сателіт контролюватимуть уже 75-80% українського імпорту моторного пального.

Така ситуація загрожує не тільки українській економіці та добробуту кожного з нас, а й ставить фактично усю життєдіяльність країни у пряму залежність від країн, де панують ворожі нам режими. В разі ж потенційного повномасштабного вторгнення російських військ чи виникнення іншої надзвичайної ситуації Україна фактично залишиться без пального. У такому випадку нам доведеться протриматися на своїх запасах близько місяця – до того часу, доки надійдуть перші партії нафтопродуктів з альтернативних джерел.

Але тут виникає найскладніше питання: чи має Україна достатній для цього стратегічний запас, і чи має уряд чіткий план дій в такій ситуації? На превеликий жаль, відповіді на це питання ми знаємо і дуже сумнівно, що знають її самі урядовці…

Михайло Цимабалюк, народний депутат від «Батьківшини», ЦЕНЗОР.НЕТ, 11.02.2022 року.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова