Костянтин Бондарєв: Підсумки роботи ТСК по корупції в «Укрзалізниці» та кримінальні справи

Вже 4 місяці минуло з початку роботи Тимчасової слідчої комісії, яка розслідує причини збитковості та корупцію в «Укрзалізниці». За цей час ми пропрацювали неймовірний масив інформації.

Ми поспілкувалися з величезною кількістю людей, ми поспілкувалися з усіма топменеджерами, з представниками наглядової ради. Ми з’ясували, що існують колосальні проблеми у двох напрямках. Щорічно неефективне управління цим державним концерном нам обходиться у понад 10 млрд грн.

Уявіть собі, що останні 5 років, за які й знищили фактично цю компанію, тому що ще 5 років тому вона давала якусь, але прибуток державі, 80-90% керівників були у статусі «тимчасово призначених». Ви розумієте, якщо людину призначили т. в. о., то ніякої системної роботи не буде. Ця людина буде просто сидіти й чекати, чи призначать її або ж виженуть на наступний день. Звісно жодної роботи в цьому напрямку не велося, а повна відсутність і бездіяльність наглядової ради призвела до шаленої збитковості підприємства. За весь цей час жодного економічного або фінансового аналізу підприємства так і не провели, як і не було впроваджено ніяких системних змін для боротьби з корупцією. На жаль. Хоча ми з вами регулярно з місяця в місяць оплачуємо достатньо високі ставки заробітних плат цих спостерігачів.

Друзі, ми дійшли до висновку, що є дві системні проблеми: відсутність менеджменту і глобальна корупція, яка знищує це підприємству зсередини. Наше останнє засідання було повністю присвячено темі корупції, і ми запросили правоохоронців. Там були представники і Генеральної прокуратури, і НАБУ, і САПу, і податкової, тобто була потужна зустріч. Що ж ми почули: на мої багаторазові запитання, чи вважають вони колосальним рівень корупції в цьому підприємстві, відповідь – «так». А на питання: «що робити?» починалися довгі розмови про те, що, на жаль, у них процедура витребування документів, а також відкриття справ, дуже затягнута …

На питання, які були поставлені членами комісії, вони давали насправді дуже цікаві відповіді. Скільки ж справ було порушено за останній 5 років?  – 59. – А скільки ж результату дало ці 59 справ? – 10 обвинувачених, які отримали вирок. – А що отримала країна в результаті? Чому не проводиться силовиками моніторинг закупівель, наприклад, тендерних процедур … чому немає системної роботи?

На жаль, у відповідь нам розповіли, що в НАБУ сьогодні є можливість виділити лише 7 детективів для роботи саме з цією компанією. Уявіть собі масштаби цієї компанії, в першу чергу географічні: вокзали, паротяги, електрички, станції – це ціла держава в державі. Друге – це кількість людей, які працюють в цій компанії, понад 200 000 осіб. Третє – це обороти, близько 100 млрд грн на рік. Ну як може 7 осіб потягнути такі розслідування? Ніяк.

Але, радує те, що силовики, як мінімум, на відміну від всіх інших, погоджуються з тим, що потрібно найближчим часом щось терміново робити. Але як мінімум, я вам хочу нагадати, чому ж це потрібно робити саме зараз – бо тільки за цей рік ми з вами вже заплатили збитків по цій компанії понад мільярд гривень. Відповідно й рік ми завершимо десь так само – мінус 10-11 мільярдів гривень, якщо нічого не будемо робити. А робити необхідно  вже сьогодні. Звісно наздоганяти тих, хто вже вкрав – це необхідно, бо повинна бути невідворотність покарання, але необхідно міняти систему. Я вже звертав вашу увагу, на закупівлі «швидких» по Київській області, на жаль, віз і нині там. Є опубліковані дані, ми з вами вже розуміємо, що вкрали 20 млн грн, а реакції «0». На залізниці ситуація така ж. Але якщо ми просто будемо шукати, хто ці тендерні процедури і як проводив, то ми знову будемо з вами витрачати час і гроші. Силовики вчора погодилися з тим, що треба створити комплексний механізм. Для цього ми готові проводити і брати участь у круглих столах між законодавчою гілкою влади та силовиками та створювати концептуальні ідеї, які потім разом реалізовувати для того, щоб все-таки побороти корупцію на залізниці.

Але проблема залишається проблемою. Всі знають про глобальну корупцію і про збитковість компанії, але, на жаль, ідей, як це змінити поки ніхто не дав.

Костянтин Бондарєв, народний депутат від «Батьківщини», «Кореспондент. Блоги», 31 травня 2021 року

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова