Вже 4 місяці минуло з початку роботи Тимчасової слідчої комісії, яка розслідує причини збитковості та корупцію в «Укрзалізниці». За цей час ми пропрацювали неймовірний масив інформації.
Ми поспілкувалися з величезною кількістю людей, ми поспілкувалися з усіма топменеджерами, з представниками наглядової ради. Ми з’ясували, що існують колосальні проблеми у двох напрямках. Щорічно неефективне управління цим державним концерном нам обходиться у понад 10 млрд грн.
Уявіть собі, що останні 5 років, за які й знищили фактично цю компанію, тому що ще 5 років тому вона давала якусь, але прибуток державі, 80-90% керівників були у статусі «тимчасово призначених». Ви розумієте, якщо людину призначили т. в. о., то ніякої системної роботи не буде. Ця людина буде просто сидіти й чекати, чи призначать її або ж виженуть на наступний день. Звісно жодної роботи в цьому напрямку не велося, а повна відсутність і бездіяльність наглядової ради призвела до шаленої збитковості підприємства. За весь цей час жодного економічного або фінансового аналізу підприємства так і не провели, як і не було впроваджено ніяких системних змін для боротьби з корупцією. На жаль. Хоча ми з вами регулярно з місяця в місяць оплачуємо достатньо високі ставки заробітних плат цих спостерігачів.
Друзі, ми дійшли до висновку, що є дві системні проблеми: відсутність менеджменту і глобальна корупція, яка знищує це підприємству зсередини. Наше останнє засідання було повністю присвячено темі корупції, і ми запросили правоохоронців. Там були представники і Генеральної прокуратури, і НАБУ, і САПу, і податкової, тобто була потужна зустріч. Що ж ми почули: на мої багаторазові запитання, чи вважають вони колосальним рівень корупції в цьому підприємстві, відповідь – «так». А на питання: «що робити?» починалися довгі розмови про те, що, на жаль, у них процедура витребування документів, а також відкриття справ, дуже затягнута …
На питання, які були поставлені членами комісії, вони давали насправді дуже цікаві відповіді. Скільки ж справ було порушено за останній 5 років? – 59. – А скільки ж результату дало ці 59 справ? – 10 обвинувачених, які отримали вирок. – А що отримала країна в результаті? Чому не проводиться силовиками моніторинг закупівель, наприклад, тендерних процедур … чому немає системної роботи?
На жаль, у відповідь нам розповіли, що в НАБУ сьогодні є можливість виділити лише 7 детективів для роботи саме з цією компанією. Уявіть собі масштаби цієї компанії, в першу чергу географічні: вокзали, паротяги, електрички, станції – це ціла держава в державі. Друге – це кількість людей, які працюють в цій компанії, понад 200 000 осіб. Третє – це обороти, близько 100 млрд грн на рік. Ну як може 7 осіб потягнути такі розслідування? Ніяк.
Але, радує те, що силовики, як мінімум, на відміну від всіх інших, погоджуються з тим, що потрібно найближчим часом щось терміново робити. Але як мінімум, я вам хочу нагадати, чому ж це потрібно робити саме зараз – бо тільки за цей рік ми з вами вже заплатили збитків по цій компанії понад мільярд гривень. Відповідно й рік ми завершимо десь так само – мінус 10-11 мільярдів гривень, якщо нічого не будемо робити. А робити необхідно вже сьогодні. Звісно наздоганяти тих, хто вже вкрав – це необхідно, бо повинна бути невідворотність покарання, але необхідно міняти систему. Я вже звертав вашу увагу, на закупівлі «швидких» по Київській області, на жаль, віз і нині там. Є опубліковані дані, ми з вами вже розуміємо, що вкрали 20 млн грн, а реакції «0». На залізниці ситуація така ж. Але якщо ми просто будемо шукати, хто ці тендерні процедури і як проводив, то ми знову будемо з вами витрачати час і гроші. Силовики вчора погодилися з тим, що треба створити комплексний механізм. Для цього ми готові проводити і брати участь у круглих столах між законодавчою гілкою влади та силовиками та створювати концептуальні ідеї, які потім разом реалізовувати для того, щоб все-таки побороти корупцію на залізниці.
Але проблема залишається проблемою. Всі знають про глобальну корупцію і про збитковість компанії, але, на жаль, ідей, як це змінити поки ніхто не дав.
Костянтин Бондарєв, народний депутат від «Батьківщини», «Кореспондент. Блоги», 31 травня 2021 року