Депутат від «Батьківщини» Іван Крулько підбив підсумки засідання Бюро ПА ЄВРОНЕСТ.
1. Під час засідання Бюро ПА ЄВРОНЕСТ говорили багато про організаційні питання, спільні виклики та питання безпеки.
Зважаючи, що жертвами російської агресії стали не лише Україна, а й Молдова і Грузія, і що агресивна політика РФ на східних кордонах ЄС несе значну загрозу для європейської безпеки, запропонував створити в ПА ЄВРОНЕСТ окремий Комітет з питань безпеки. Наразі питання у процесі обговорення. Нагадаю, що зараз в ПА ЄВРОНЕСТ 4 комітети: політичний, економічний, енергетичний та соціальний.
2. Щодо ініціативи повернення Білорусі на європейську платформу, ексспівголова ПА ЄВРОНЕСТ Борис Тарасюк дипломатично нагадав про групу з правил і порядків, що відповідає за ці питання. А також, що Європарламент не запросив білоруських парламентарів, бо попередні вибори в Білорусі не визнані такими, що відповідають принципам ОБСЄ. Тому помилково запрошувати білоруських політиків без обговорення цих моментів.
3. Зважаючи, що цьогоріч рівно 10 років ініціативи «Східного партнерства» вирішили, що наступна сесія ПА ЄВРОНЕСТ (7-10 грудня, Тбілісі) буде присвячена майбутньому «Східного партнерства» та обговоренню внеску у цей проєкт ПА ЄВРОНЕСТ. Це буде корисно для наступного саміту «Східного партнерства», яке заплановане на весну 2020-го.
4. За останні 10 років ЄС та Східні партнери багато чого досягли разом. Основними змінами, безперечно, є Угоди про асоціацію з Грузією, Молдовою, Україною та набуття чинності безвізових режимів із відповідними партнерами. Вірменія та Азербайджан також відкрили нові сторінки у своїх відносинах з ЄС. Саме це проклало шлях до реформ та дало поштовх економічному, соціальному та регіональному розвитку наших країн. ЄС став найбільшим торговим партнером для країн «Східного партнерства», і обсяг торгівлі постійно зростає. Маємо продовжити спільне бачення «Східного партнерства» після 2020 року.
5. ЄС має зберігати політичну важливість ініціативи «Східне партнерство», забезпечувати перспективний підхід шляхом встановлення стратегічного бачення майбутнього «Східного партнерства» та відображати динамізм у відповідь на потреби, очікування та інтереси партнерів.
6. Асоційовані угоди з Грузією, Молдовою та Україною не мають бути остаточними у відносинах з ЄС, а довгострокова модель «EaP+» для асоційованих країн повинна слугувати конкретною дорожньою картою до більш цілеспрямованої співпраці щодо поглиблення галузевої та економічної інтеграції в пріоритетні сектори: енергоринок, цифрова економіка, митне співробітництво, правосуддя, участь у різних проєктах, що орієнтовані на досягнення практичних результатів для громадян країн «Східного партнерства».
7. ЄС має виявити готовність відкрити свої двері для будь-якої європейської держави, бо розширення є одним із ключових стовпів зовнішньої політики Союзу і потужним інструментом для натхнення та сприяння змінам та трансформації в європейському сусідстві ЄС. Політика відкритих дверей повинна застосовуватися до тих держав, які повністю відповідають необхідним критеріям. Важливо також передбачити необхідні ресурси для залучення Східних партнерів.
8. Асамблея ЄВРОНЕСТ продовжить свою роботу, забезпечуючи стійку основу для міжпарламентського співробітництва. Зі свого боку український парламент готовий до поглиблення співпраці та роботи у напрямі наближення до євростандартів.
Іван Крулько, народний депутат від «Батьківщини», Facebook, 30 жовтня 2019.