Заступник Голови партії «Батьківщина», голова Комітету Верховної Ради з прав людини Григорій Немиря закликав Уряд України негайно припинити незаконну дискримінацію внутрішньо переміщених осіб.
«Починаючи з 19 лютого 2016 року до мене від громадських організацій та ініціатив, які займаються допомогою внутрішньо переміщеним особам, почали надходити повідомлення про масові скасування довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб в «автоматичному режимі».
Як стверджують активісти, з 18 лютого до управлінь праці та соціального захисту населення почали надходити списки переселенців, складені Службою безпеки України та Державною прикордонною службою України, що містять інформацію про осіб, які повинні бути зняті з обліку внутрішньо переміщених осіб через те, що начебто проживають на тимчасово непідконтрольній території України. Наявність зазначених списків 19 лютого публічно підтвердив міністр соціальної політики України Павло Розенко, заявивши, що спільно з СБУ протягом трьох останніх місяців міністерство активно працює над «ліквідацією шахрайських схем, які побудовані навколо виплат переселенцям».
Найгірші сподівання підтвердив і Прем’єр-міністр України, пан Арсеній Яценюк у ефірі телеканалів 21 лютого, сказавши, що за останній місяць були скасовані виплати майже 150 тис. осіб, які на думку Голови уряду, є не справжніми переселенцями, а шахраями.
Окрім того, слід наголосити, що жоден представник КМУ, включаючи прем’єр-міністра України, не з’явився на парламентські слухання щодо захисту прав внутрішньо переміщених осіб та громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, які відбулися 17 лютого цього року. Вірогідно, вони боялися зустрітися з переселенцями та надати відповіді на їхні прямі запитання.
Повідомлення внутрішньо переміщених осіб дають підстави говорити про сотні тисяч громадян, які безпідставно і без попередження виключаються із інформаційної бази ВПО та чинність їх довідок «зупиняється».
Такі дії працівників органів праці та соціального захисту населення прямо суперечать Конституції України та положенням Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
По-перше, в законодавстві України не існує та ніколи не існувало процедури «зупинення» дії довідок ВПО, а отже відповідні дії УПСЗН та розпорядження чи доручення Мінсоцполітики є протизаконними.
По-друге, виключний перелік підстав, у зв’язку з якими може бути скасована довідка, наведений у частині першій статті 12 Закону, там же вказана і відповідна процедура скасування, яка не передбачає втручання в роботу органів соціального захисту населення Служби безпеки України.
Окрім цього, представники уряду в публічних виступах замовчують про два дуже важливі моменти.
Законодавством України ще півтора року тому була встановлена вимога до уряду розробити і впровадити Єдину інформаційну базу даних внутрішньо переміщених осіб. Ця база унеможливила б те, проти чого так бореться Кабінет Міністрів – нецільове витрачання державних коштів і наявність шахрайських схем отримання державної грошової допомоги, яка призначена виключно внутрішньо переміщеним особам.
Вже майже півтора року запуску бази вимагає громадськість і про це неодноразово говорили міжнародні організації, які надають допомогу Україні. Проте такої бази немає і по досі. Замість цього вже майже два роки існує імітація реєстру переселенців, який існує без затвердженого компетентним органом положення про нього. Тобто вже майже два роки поспіль Кабінет Міністрів, знаючи вимоги суспільства та міжнародних організацій, витрачає бюджетні кошти, як він стверджує, для фінансування шахрайських схем, проте замість впровадження прозорого, дієвого, сучасного механізму обліку внутрішньо переміщених осіб та їх потреб, було вирішено застосувати старі режимно-радянські методи вирішення проблеми – три місяці, за словами міністра соціальної політики, Служба безпеки складала списки переселенців, які підозрюються у тому, що вони скористались своїм конституційним правом на свободу пересування в межах країни.
І друге, всі прекрасно знають, що згідно з постановою уряду від 05 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» абсолютно всі види державної соціальної допомоги та пенсії виплачуються внутрішньо переміщеним громадянам лише за наявності у них чинної довідки про взяття на облік ВПО. Отже, масове «зупинення» довідок призведе до зупинення виплати пенсій пенсіонерам, допомоги одиноким матерям, людям з інвалідністю. А для цих людей такі, хоч і мізерні виплати, є чи не єдиним джерелом доходів.
Можна лише уявили стан людини з інвалідністю чи одинокої матері з маленькою дитиною на руках, яких вкотре через нездатність державних менеджерів ефективно керувати країною, змусили вистоювати годинами в чергах районних управлінь соціального захисту населення для поновлення безпідставно скасованої довідки ВПО, а потім для поновлення безпідставно припинених соціальних виплат.
Вже зараз прем’єр-міністр сказав про 150 тисяч скасованих поза процедурою довідок. А яку цифру ми отримаємо завтра? Яка кількість пенсіонерів-переселенців опиниться без засобів до існування найближчим часом?
Подібні дії Уряду є грубим порушенням статті 46 Конституції України, яка гарантує громадянам України право на соціальний захист. Тож Міністерство соціальної політики України фактично від імені держави України відмовляється від обов’язків перед громадянами своєї держави, що є злочином проти українського народу.
За кожним таким рішенням стоять сотні тисяч українських родин, які втрачають віру в нову Україну і віру в те, що вони потрібні своїй державі.
З урахуванням вкладеного, прошу Уряд України:
1.Негайно припинити практику зупинення дії довідок внутрішньо переміщених осіб на підставі даних, наданих Службою безпеки України та інших суб’єктів владних повноважень, не передбачених в Законі України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»;
2.Створити Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб і затвердити Положення про неї;
3.Встановити прозорі, чіткі правила підтвердження інформації, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання або виїхала на постійне місце проживання за кордон, відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».