Світовий Економічний Форум у Давосі відомий не тільки класною тусовкою в засніжених Альпах раз на рік, але і досить фаховим індексом світової конкурентоспроможності держав.
Тобто рейтингом, який є одним з найбільш об’єктивних показників для інвесторів та світового бізнесу щодо розвитку конкретної держави і ризиків інвестування у неї.
З 12 груп «ефективності держави» у цьому рейтингу – чи не найнижча оцінка для України стоїть саме в групі якості «публічних інститутів», тобто – державних органів влади.
Ми знаходимося на ганебному 130 місці у світі з 140 країн, які проаналізовано у рейтингу.
На 130 місці! Поруч з нами такі країни, як Мадагаскар, Нігерія, Парагвай.
На результат ефективності роботи державних інститутів влади впливають такі чинники, як:
– публічна довіра до органів влади,
– відкритість роботи органів влади та відкритість прийняття рішень,
– ефективність виконання рішень,
– ефективність комунікації між органами влади та ефективність структури органів,
– рівень корупції,
– «фаворитизм» щодо окремих осіб чи компаній при прийнятті державних рішень тощо.
У цьому році за ефективність «публічних інститутів влади» ми отримали оцінку 2.9 з максимальних 7 балів.
Це навіть гірше за радянську «двійку».
Оце, колеги, фактично все, що вам треба знати про «Реформу державного управління», яку провалив Уряд.
Навіть мінімум вимог Європейської комісії та Програми уряду за попередній рік – не виконані.
У Звіті ж уряду щодо реформи держуправління – стоять густі «галочки».
На жаль, ці красиві «галочки» – це у своїй більшості відверта брехня, галочки за вічний процес, що йде роками, а не галочки за результат, якого вимагає ЄС, громадянське суспільство та сумний стан речей в державному управлінні.
1) Як приклад – у звіті стоїть галочка напроти «напрацьованої стратегії реформи державного управління», хоча стратегія НЕ прийнята урядом, а, отже – її по факту немає, є лише давній ПРОЕКТ такої стратегії. Саме про це вже рік говорять наші європейські колеги.
Нагадаю лише, що у вересні 2015 року ми вже втратили 90 мільйонів євро від Європейської комісії на доплати для вищих державних службовців через те, що уряд НЕ зміг прийняти цю стратегію!
Стратегія є «радянською», не відповідає на питання, як саме реформувати державні органи та не передбачає механізму скорочення функцій, скорочення службовців і переходу на нормальну конкурентну зарплату через 2 роки європейської допомоги.
Тобто, після «доплат» від ЄС, знову ризикуємо повернутися до 4000 гривень на місяць для людей, що приймають рішення на мільйони.
За словами представника «Європейської Комісії», зараз це – набір фраз та загальних принципів. Звісно, це не влаштовує ЄС, а ми втрачаємо час та гроші на реформу і прямі доплати від ЄС.
2) Галочка стоїть і напроти поданого нового законопроекту про Кабмін та ЦОВВ. Це відверта брехня, адже уряд мав ці закони подати до Ради у 2015-ому, а уряд їх не тільки не подав до Ради, але навіть не підготував і не напрацював.
Свій депутатський проект, підготовлений, як і більшість реформ, експертами Реанімаційного пакету реформ і громадянським суспільством – подала я з пані Сироїд та іншими депутатами. Уряд непублічно виступив проти цих законопроектів, але тепер поставив собі «галочку» у звіті!
Для мене вона виглядає особливо цинічною при відмові Кабміну України реформувати себе та свої численні агентства, комісії та держпідприємства протягом вже двох років під керівництвом пана Яценюка, без пропозицій з боку прем’єра кандидатів на посади «віце-прем’єра з європейської інтеграції» або «віце-прем’єра з державного управління».
Це факти. Факти так само говорять, що без реформи державного управління та державних інститутів влади НЕ зможуть рухатися жодні інші реформи – вони просто потонуть в бюрократії, вічній корупції, неефективності прийняття й виконання рішень. Реформи заговорять, загублять по дорозі, продадуть за мільйони на тендерах пов’язаним особам, заставлять «галочками» – зроблять все, замість реальних швидких дій.
Щоб розпочати реформу, в коаліційній угоді та програмі уряду є 4 простих етапи:
– Прийняття урядом реальної стратегії реформи на 5 років, про яку я вже сказала, та яка НЕ прийнята.
– Прийняття закону про Держслужбу та службу в органах місцевого самоврядування. Перший закон прийнятий завдяки зусиллям Комітету ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, громадянського суспільства та наших європейських партнерів, але, на жаль, аж ніяк не уряду. Другий –зараз напрацьовуємо до другого читання. Також, цей етап передбачає прийняття більше 30 підзаконних актів, щодо яких теж більше запитань, ніж відповідей та проведення перших конкурсів на посади секретарів міністерств.
– Комплексний функціональний аналіз роботи всіх центральних органів виконавчої влади. Не може йти мова ні про яку реформу без інвентаризації функцій органів, ліквідації непотрібних функцій та цілих агентств та органів, оптимізації функцій, структури, витрат та людських ресурсів у державному управлінні.
Це інша велика брехня звіту, відповідно до якого: «за інформацією центрального органу виконавчої влади (далі – ЦОВВ) таке обстеження проведено». ЦОВВ навіть не отримувало завдання провести комплексне обстеження, яке має бути централізовано заплановане.
Навіть за часів Януковича уряд починав таке функціональне обстеження за допомогою експертів з міжнародної компанії McKinsey, зараз же є відверта імітація такого обстеження. Обстеження проводить самотужки ГО «Нова Країна», а волонтери і громадянське суспільство знову робить роботу уряду.
Як депутат я написала звернення в більшість ЦОВВ, щоб дізнатися, яке ж таке обстеження вони провели самі.
– І останній пункт: суттєве до 30-50% скорочення державних службовців в різних органах, атестація держслужбовців, початок відкритих конкурсів на посади у державі та – доплати з єхвропейських фондів і збільшення у рази зарплати держслужбовцям з жорстким контролем над їх витратами і способом життя.
У звіті йдеться проте те, що «створено механізм для залучення коштів ЄС для підвищення заробітної плати державних службовців». Такий механізм має бути створений лише за допомогою змін до бюджетних законів та відповідних урядових Постанов. На жаль, нічого подібного немає. Ще одна брехня.
Європейська Комісія готова надати до 600 МІЛЬЙОНІВ ЄВРО на такі доплати, але вони цілком логічно вимагають чіткого прозорого механізму отримання доплат і критеріїв, які саме службовці зможуть доплати отримати. Яценюк же – хоче, щоб доплати отримали ті, на кого вкаже він. Крім того, головна вимога ЄС – щоб після року або двох таких доплат, Уряд сам створив механізм, щоб заробітні плати виросли до рівня доплат, а не повернулися до 3000 гривень. Цього механізму уряд запропонувати не спромігся.
Відверто не виконаними залишилися такі пункти програми уряду за 2015 рік щодо реформи державного управління. У звіті ні слова про:
– скорочення політичних посад заступників міністра;
– укрупнення департаментів міністерств із посиленням відповідальності та збільшенням повноважень їх керівників, утворення типових секретаріатів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
– фінансування міністерств, інших центральних органів виконавчої влади відповідно до обсягу покладених на них завдань та результатів їх виконання.
Насправді за рік урядом не завершено навіть той мінімум щодо оптимізації структури, що було розпочато в 2014 році. А саме, досі триває ліквідація: 1) Державної інспекції з контролю за цінами; 2) Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами (привіт Бориспільському Експресу, якого досі немає, а гроші за Японський кредит маємо повертати); 3) Державної інспекції сільського господарства; 4) Державного агентства екологічних інвестицій. Видатки на ці органи передбачені в Державному бюджеті на 2016 рік.
Кабінет міністрів України також не виконав свої прямі зобов’язання у своїй програмі щодо зменшення кількості контролюючих органів з 56 до 28, а функцій – з 1032 до 680.
І останнє.
Ганьба, що в уряді досі ніхто НЕ БУВ відповідальний за реформу державного управління.
Немає ні віце-прем’єра, ні конкретного міністра, який би звітував та координував цю надважливу реформу. Яценюк самоусунувся всі цієї реформи, хоча у більшості країн Європи саме прем’єр брав зобов’язання реформувати державні органи влади. Міністр Кабміну аж ніяк не може потягнути таку масштабну важливу реформу, особливо, враховуючи, що з травня цього року ця посада буде ліквідована.
Як висновок, звіт – це вже добре.
Ми ризикували не отримати навіть його.
Галочки та брехня у звіті – це погано.
Початок серйозної розмови щодо реформи держуправління – це вже початок довгого шляху.
Але реформи для галочки – не зрушать з місця державу, не залучать інвесторів, не дадуть громадянам надію.
А головне – люди чітко знають і відчувають кожного дня, що жодних змін у державному управлінні не відбулося.
Ми з вами, об’єктивно до світових рейтингів та до відчуття людей, – так і залишаємося за якістю держуправління, корупції і у стосунках з державними органами влади – поруч з Парагваєм та Нігерією.
Цей уряд не справився.
Справитися має інший.
Альона Шкрум, народний депутат України від «Батьківщини», Українська правда, 2 березня 2016 р.