Вчора побачив світ черговий твір нашого Уряду – у парламенті під номером 6000 зареєстровано проєкт Державного бюджету на 2022 рік.
Перша реакція на документ – обурення та розчарування. Обурення викликане тим, що український бізнес, крім зовнішніх негараздів на кшталт локдаунів та загальної економічної турбулентності, чекають дуже скрутні часи. Адже податківцям будуть доведені надзвичайно жорсткі плани зі збору податків.
А розчарування викликане тим, що економічне зростання та добробут громадян так і не стали пріоритетом для влади. Наріжним каменем, як і раніше, залишається дотримання «зовнішніх зобов’язань». Спробую пояснити свою точку зору.
Якщо економіка півтора року виснажується кризою, дешеві кредити недоступні, а займатися боротьбою з розкраданням бюджету нема бажання або можливості, єдиним джерелом залишаються кошти платників податків. Причому апетит у чиновників настільки нестримний, що лише через два місяці з моменту, коли була прийнята Бюджетна декларація на 2022-2024 рр., що як декларується Міністром фінансів, є беззаперечним маяком для проєкту бюджету наступного року, потенційні податкові побори на 2022 рік зросли на 39,2 млрд грн: Доходи Державного бюджету України (податкові надходження)*
Ось чому у такому шаленому темпі, зі свідомим порушенням вимог податкового та бюджетного законодавства, проштовхується напалмовий для економічного відновлення законопроєкт 5600. І, хоча він зараз лише готується до другого читання, Мінфін у своїй презентації проєкту Держбюджету-2022 вже не соромиться відкрито шантажувати Верховну Раду, і спеціально відзначає червоним кольором статті видатків, які залишаться без фінансування, якщо цей проєкт не буде прийнятий. Лише один з багатьох прикладів такого шантажу – на слайді. А всього від запровадження проєкту 5600 влада очікує більш ніж 30 млрд грн додаткових надходжень.
До речі, серед «свіжих» пропозицій у проєкті 5600 з’явилися справжні податкові жахи, як то запровадження обов’язку для платників єдиного податку 1-3 групи (окрім сплати саме єдиного податку та ЄСВ), сплачувати ще і податок на майно, або п’ятнадцятикратне збільшення екологічного податку за викиди СО2. Вгамуйтеся, шановні! Досить вже податків!
Але конфіскаційний підхід до збору податків – не єдина проблема. Уряд, у тому числі з міркувань дотримання зобов’язань перед МВФ та іншими кредиторами, запроваджує заходи жорсткого скорочення бюджетного дефіциту – одразу на 2% ВВП (до 3,5% ВВП) за один бюджетний рік.
Тобто, для розуміння масштабів – з економіки майже миттєво заберуть понад 100 млрд грн. Це одна з найбільш жорстких фіскальних політик урядів у світі. Навіть здоровий глузд говорить про те, що якщо почати утискати охолоджену економіку, яка тільки починає відновлюватися, результат буде один – стагнація. У таких умовах низький дефіцит може викликати незворотні економічні наслідки, головні з яких – скорочення рівня зайнятості та падіння доходів домогосподарств.
Таким чином, на моє глибоке переконання, проєкт бюджету-2022 є ворожим як до платників податків, так і до відновлення економіки. Така економічна, бюджетна та податкова політика Україні не потрібні. Тому, впевнений, проходження цього документу через Верховну Раду не буде легким для Уряду.
Андрій Ніколаєнко, народний депутат від «Батьківщини», Interfax-Україна, 16 вересня 2021 року.