Комітет з питань державної влади та місцевого самоврядування вирішив підтримати звільнення ЦВК, яке подав Президент Зеленський.
Нагадаю, члени ЦВК пропрацювали, станом на зараз, менше 1 року, а загалом термін їх повноважень – 7 років, що в теорії має гарантувати їхню незалежності від політичного складу парламенту.
На практиці все, звісно, зовсім інакше.
Я на комітеті утрималася. І хочу пояснити, з яких причин.
З одного боку, мені дуже хочеться, щоб ми почали будувати незалежні державні інституції, що означає професійні державні органи, які не будуть залежати від полiтикiв, від виборів, від політичної партії, яка виграє вибори і будуть рівновіддаленими від усіх.
І точно не будуть змінювати свій склад кожного року.
Як пам’ятаєте, головна причина, чому нації занепадають, а країни не є успішними за теорією відомої книги з такою ж назвою – це залежні та «погані» державні інституції, які спрямовані на виконання забаганок правлячої влади і її збагачення, а не на захист прав громадян.
На жаль, будівництво інститутів вдається нам дуже погано.
Чи має Президент право подати подання про звільнення ЦВК? Має.
Закон лише говорить, що таке подання має бути «вмотивованим».
Що ж таке вмотивоване подання – це абсолютно ніде не визначено.
Зеленський критикує ЦВК за 2 проблемні округи, і за декілька їх рішень, які скасовані судами. Чи це достатній мотив? Не впевнена.
З іншого боку, я дуже добре пам’ятаю, як призначався цей склад ЦВК.
І ця історія теж важлива для рішення – перезавантажувати ЦВК чи ні.
Нагадаю вам, Порошенко 2 роки тримав нелегітимний склад ЦВК, у якого завершилися давно повноваження, i не подавав подання по ЦВК у парламент. А головою ЦВК від Порошенка – залишався пан Охендовський, що отримував гроші з чорної бухгалтерії партії регіонів.
Через 2 з половиною роки Порошенко таки вніс подання, але на більшу кількість кандидатур, ніж вільних місць у самому ЦВК!
Запитаєте як це? А ось так.
Пан Парубій 17 вересня минулого року вніс законопроект про збільшення кількості членів ЦВК з 15 до 17 осiб.
До речі, той закон був зареєстрований 17 вересня, а проголосований вже 18 вересня – жодних термінів на альтернативні законопроекти не було (це до того, як зараз фракція «ЄС» критикує новий парламент за невеликі недотримання регламенту). Закон був проголосований з зафіксованим кнопкодавством і підписаний Президентом вже 19 вересня. І знову з порушенням регламенту.
Потреби у роботі 17 членiв ЦВК у невиборчий період об’єктивно взагалі немає, а от з бюджету на цих додаткових 2 осіб витрачається декілька мільйонів гривень щороку з грошей українців.
Тому, як мінімум, я б говорила про необхідність серйозної реформи ЦВК, про повернення у законне поле до 15 членів ЦВК та більше ефективності у їх роботi, а не просто перезавантаження людей на посадах.
Будете здивовані, але закон про ЦВК до сих пір не приведений у відповідність до Закону про державну службу.
І тут питання реформи та роботи ЦВК набагато важливіше, ніж заміна табличок на дверях окремих осіб.
Хоча і це інколи дає шанс на реформу органу.
Далі – рішення за залом, а ми на комітеті маємо вимагати якісної роботи органу та контролювати його.
Альона Шкрум, народний депутат фракції «Батьківщина», Facebook, 11 вересня 2019р.