Трохи позитиву з останнього сесійного тижня ВРУ у цьому році – Верховна Рада нарешті ухвалила закон про Тимчасові слідчі комісії. Ще й із подоланням вето президента, тобто набагато більше, ніж 300-ми голосами.
Йдеться не про фейкові, а справжні ТСК, які потенційно можуть неабияк посилити функції парламентського контролю, дадуть можливість викликати свідків та витребовувати документи для парламентського слідства.
У США всі великі скандали та імпічменти починалися з таких ТСК. Нам до цього поки що так далеко, як до іншої галактики, але перший крок нарешті зроблено.
Парламенти останніх скликань ніяк не могли зрушити закон про ТСК з місця. У ВРУ часів Порошенка цей законопроєкт був зареєстрований чи не в перший рік, але лежав в архіві, і ніхто в залу його не виносив – Порошенко його боявся, як вогню.
Автори закону: Юлія Тимошенко, Андрій Кожем’якін, Оксана Сироїд, Олег Березюк, Вікторія Сюмар, Андрій Парубій та Олег Ляшко.
Ухвалили його в останні місяці роботи Ради, коли вже президентом став Зеленський, і Зеленський його заветував..! Тоді для мене це був шок.
Розумієте, у будь-якого парламенту дуже обмежені можливості контролю над урядом та владою. Їх всього лише 5, і працюють вони лише, коли їх наділяють справжніми функціями контролю:
• контроль за бюджетом країни – через Рахункову палату;
• контроль за чесними виборами – через ЦВК;
• контроль за дотриманням прав людини – через омбудсмена;
• внутрішній контроль ВРУ – через Регламентний комітет;
• контроль уряду та президента – через звернення/запити/годину запитань та головне – через ТСК.
Все це називається роботою незалежних інституцій в країні. Якої нам страшенно бракує. Тому вето президента Зеленського нас знову могло відкинути на початок шляху.
Та парламент спромігся доопрацювати пропозиції Зеленського і навіть одну, досить небезпечну, відхилити, і ухвалити закон у новій редакції конституційною більшістю. Це, погодьтеся, не може не радувати.
Відхилив парламент пропозицію Зеленського про те, що мають бути обмеження підстав та кола питань, по яких можуть створюватися ТСК та необхідність дати визначення «суспільному інтересу», за яким це коло питань визначати.
Ця пропозиція резидента точно не кореспондувалася з повноваженнями парламенту визначати самостійно «суспільний інтерес» та була відхилена.
Дякую за цю правильну позицію і профільному Комітету, і всім 336 колегам по парламенту! Дуже сподіваюсь, що це лише початок, і далі буде!
Альона Шкрум, народний депутат від «Батьківщини», Facebook, 23 грудня 2019 року.