Альона Шкрум: Політичні призначення та політичні звільнення держслужбовців мають відійти в минуле

6 березня вступив у дію Закон про відновлення конкурсів на державній службі. 

На жаль, цей закон не лише про повернення конкурсів, а, як пам’ятаєте, після правок Зеленського, ще й повертає вічних в.о. міністрів на посади.

А нам пропоную підсумувати, що ми маємо.

328 ДНІВ – в країні були політичні призначення. Тобто не було конкурсів на держслужбу. Всі призначення на державні посади здійснювалися у закритому режимі «під столом» та за домовленістю політиків. Без жодних реальних відборів і процедур. Без перевірки знань чи досвіду кандидатів. Навіть без перевірки їх вміння писати й говорити українською мовою.

Усе це ще більше розхитало довіру до держслужби. На державну службу потрапили на високі непрості посади люди без жодного досвіду, або з досвідом 2 роки на посаді лінійного продюсера на каналах телебачення.

Звісно, такі призначення стали повністю і тотально політичними, коли ставили «свою людину» або «підставного хлопчика», який буде слухатися. Чи такі «тимчасово»-призначені люди показали якісь особливі результати?  Звичайно, що переважна більшість – ні. Цього і не могло статися.

Уявіть: деякі керівники ЦОВВ змінювались по 4 рази за рік.

Згадайте тільки кейс 4 разів заміни голови митниці (про це раніше писала). Занадто ласий шматок був у доборі без правил.

На держслужбу також потрапила війна всіх проти всіх – коли воюють за «свою» людину та «б’ють» конкурента.

521 ДЕНЬ – в країні існувало політичне звільнення. Простою мовою – можна було звільняти високопосадовців без жодних юридичних підстав.

Ми жили з так званим політичним звільненням за статтею 87-1, але от цікаво, чи допомогло воно нам?

Нагадаю, ця історія про «звільнити всіх без підстав» – була прийнята в турборежимі урядом Гончарука, «щоб звільнити попередників». За цією ж статтею звільнили пізніше самих службовців уряду Гончарука.

Політичні призначення та політичні звільнення – нам продавали, як можливість показати швидкі достойні результати. Звичайно, нічого подібного не відбулося. Відбувся відкат назад, який виправляємо тепер майже 2 роки. І який виправляти ще треба буде не один рік.

Як висновок: ми втратили загалом 328 і 521 дні.

А от із позитивного – ми побачили, як же важко і довго виправляти помилки. Перша помилка у вересні 2019 року, інша – у квітні минулого року. І виправлені вони лише 6-го березня 2021.

Ми побачили, як легко розвалюється держслужба. Особливо, коли вона і так уже слабка. Не очікуйте більше якоїсь пристойної кількості ситних людей – бажаючих піти на посади за конкурсом – бо на таку держслужбу, якою вона стала, в принципі мало хто хоче йти. А після доборів довіра до конкурсів взагалі відсутня.

Ми побачили, як неправильними недолугими рішеннями за 1 день ламається країна.

Обидва рішення про політичні призначення та звільнення – повернули нас у правила часів Януковича. І показали, що всі ілюзії «так керувати було легше», «конкурси заважають призначати», і «дайте мені просто звільнити тих, кого хочу» – це все ілюзія пошуку простих рішень і для недолугих слабких керівників.

Я рада, що в якийсь момент історії ми це побачили і, сподіваюся, зробили висновки та перегорнули цю сторінку назавжди.

Альона Шкрум, народна депутатка від «Батьківщини», Facebook, 11 березня 2021 року.

Календар новин

Останні новини

Фото дня

Відео дня

Пряма мова