В останній вагон або як виграти суд в «Укрзалізниці» за відмову надати інформації про зарплати членів Наглядових Рад.
Маю цікаві новини. Виграла суд у «Укрзалізниці» щодо ненадання інформації про зарплати членів наглядових рад.
Суд постановив, що УЗ винні у вчиненні правопорушення за невчасне надання інформації на звернення депутата і застосував адміністративне стягнення у виді штрафу на користь держави в розмірі 5950 грн. + судовий збір – 420 грн 40 коп.
Тепер – детальніше, про що мова.
Пригадуєте велику дискусію рік тому про те, що зарплати членів наглядових рад держпідприємств є конфіденційною інформацією (у деяких із них) для громадян?
Фактично, інформація про зарплати наглядових рад не надаються ні українським громадянам, ні навіть на запит народного депутата. (А кому тоді надаються)?
Натомість журналісти випадково знаходять суми окладів та ставок, які отримують члени наглядових рад з українським громадянством (які мають декларувати доходи). Щодо іноземців – вони не декларуються. Коротше, дискусію, думаю, ви згадали.
Необхідність змін правил корпоративного управління – вже перезріла. Хочеться повноцінного аналізу роботи наглядових рад, KPI, висновків по їх роботі та адекватного моніторингу, стимулів для успішних, звільнень для неефективних. Але для початку хочеться – хоча б прозорості їхньої діяльності.
Рік тому я подала запити до 10 найбільших і стратегічно важливих держпідприємств України. І попросила їх дати мені інформацію про офіційні розміри заробітних плат, винагород, компенсацій витрат, типу компенсації за житло чи проїзд. Більшість із них відповіли абсолютно коректно та правильно, надавши цю інформацію.
А от «Укрзалізниця», з якою я насправді досить конструктивно працюю в Податковому комітеті – на жаль, вчасно не надала відповідь на мій запит. І надіслала «відписку», де зазначила, що така інформація є конфіденційною, містить персональні дані про фізичних осіб. І цим самим повністю проігнорувала мої законні вимоги. Плюс, навіть саму відписку надала мені абсолютно на те не уповноважена особа.
Після трьох місяців очікування – ми з юристами звернулись до Апарату ВР з проханням скласти протокол про адмінпорушення. Жодних пояснень Апарат ВР від держпідприємств не отримав. І всі протоколи від апарату про адмінпорушення пішли до суду.
Після чого суд визнав винним в.о. голову правління АТ «Укрзалізниця» пана Юрика. І зобов’язав його заплатити штраф у розмірі 5950 грн та компенсувати судовий збір – у розмірі 420 грн 40 коп. Небагато, але корисно.
Та замість того, щоб виконати постанову суду й заплатити штраф, «Укрзалізниця» подала апеляцію. Що ж, будемо працювати, думаю, що апеляцію теж виграємо, бо маємо повністю законні вимоги.
До речі, інформацію про зарплати членів Наглядової Ради, як зазначає апарат ВР та його юристи, «Укрзалізниця» могла надати й у деперсоніфікованому вигляді БЕЗ надання конкретних прізвищ, паспортів і даних.
А з наданням інформації лише про те, які ж саме зарплати й у якому обсязі виплачувались. Мені абсолютно байдуже кому, важливо – скільки це коштує держпідприємству, і дуже важливо мати прозорість цих виплат у державному секторі.
І ще, відкрию вам невеличку таємницю. У залі Парламенту вже майже рік лежить законопроєкт авторства пані Кравчук та інших щодо того, що інформація про заробітні плати членів наглядових рад українських держпідприємств НЕ може вважатися конфіденційною. На жаль, цей законопроєкт не розглядається…
О’кей, значить будемо допомагати трохи відновити цю тему.
Суспільство точно має право знати, чим займаються наші шановні наглядові ради, скільки за це отримають, який результат показують, які з них ефективні, а які ні).
А керівництву УЗ пропоную спокійно заплатити штраф у 5959 грн, дати коректну повну відповідь і чесно працювати далі, не витрачаючи державні кошти далі в апеляції).
Альона Шкрум, народна депутатка від «Батьківщини», Facebook, 30 червня 2021 року.